Het begin van de stage

5 september 2019 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Daar is ie dan eindelijk; de blog over mijn stage. Ik heb er even mee gewacht om deze te gaan schrijven, omdat ik graag wat leuks wilde vertellen. Vandaag, na ruim 1,5 week stage, heb ik eindelijk mijn gesprek gehad waarin globaal duidelijk is geworden wat ik ga doen. Tijd om dit met jullie te gaan delen! Na mijn vorige blog heb ik enorm genoten van al jullie leuke reacties. Ook leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn;-)

Zoals ik al een beetje liet doorschemeren, was de eerste stage week niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Op maandagochtend kreeg ik eerst mijn werkplek, computer en allereerste introductie. Ook volgde er nog wel een korte rondleiding. De uitgebreidere rondleiding zal nog volgen, want het regende die dag. Nou, die rondleiding is er tot vandaag niet meer geweest. Deze maandagmorgen begon ook meteen met een team meeting. Ik heb hier dus meteen mijn directe collega's van de afdeling Precision Agriculture leren kennen. Het bedrijf heeft een fijne, open sfeer. Iedereen zegt gewoon hallo tegen elkaar (wel in het Engels dan) en je mag pauze houden wanneer je wilt en hoe lang je wilt. Koffiepauzes horen er ook gewoon bij. De rest van de maandag heb ik dus besteed om even te wennen, koffie te drinken en mensen leren kennen. De rest van de week was mijn begeleider vrij druk en na het weekend zelfs ziek. Gisteren was ze weer beter, dus tijd om op haar af te stappen en eindelijk eens te vragen waarvoor ik ook al weer hier ben. Met de meeste projecten die ik op de uni gekregen heb, wordt je gewoon in het diepe gegooid en ga je meteen aan de slag. Hier werkt dat blijkbaar anders. Je krijgt de tijd om eens rustig te wennen aan de omgeving en de collega's (lees: jezelf vervelen). Mijn begeleider vond het dus zelfs bijna raar dat ik me had zitten vervelen. Hoe dan ook, het gesprek kwam er toch, vandaag!

Eindelijk is dus duidelijk wat ik mag gaan doen. Ik zal alle details besparen, maar ik ga kijken naar de verplaatsing van meststoffen (voornamelijk nitraat) in een weiland met hoogteverschillen. Het grotere project waarin ik werk gaat namelijk over het variabel bemesten van weilanden. Dit houdt in dat je plaats specifiek gaat kijken hoeveel nutriënten de plant nodig hebt en deze ook daar gaat toedienen. Maar je kunt je voorstellen, als je bovenop een berg deze nutriënten toe dient, dat deze makkelijk naar beneden kunnen rollen. Hoe veel zin heeft het plaats specifiek toedienen dan nog? Daar ga ik dus naar kijken! Daarnaast mag ik ook andere mensen in het bedrijf gaan helpen met het uitvoeren van veldwerk. Hierdoor kijk ik dus niet alleen naar mijn eigen onderzoek, maar krijg ik ook mee wat anderen doen binnen het bedrijf. Ik ben nu dus al een heel stuk positiever over mijn stage en heb zin om er mee aan de slag te gaan!

Aan veel dingen merk je ook wel dat het bedrijf er op ingesteld is om stagiaires te hebben, wat fijn is. Zo heb ik gewoon mijn eigen computer en werkplek gekregen. Ook is mijn begeleider met me mee gegaan naar de bank om een account te openen (zodat zij daar wekelijks geld op kunnen storten!). In de eerste week was ik ook naar een collega gelopen om een klusje te vragen. Dit klusje houdt in dat ik druiventrossen mag labelen in verschillende foto's. Erg zieldodend werk, maar heerlijk verstand op 0, muziekje aan en gaan!

Jeroen is vorige week bezig geweest met het zoeken naar een baan. Hij heeft geschreven op veel vacatures en mocht zelfs op donderdag en vrijdag al komen werken bij een boer. Dit beviel best goed, maar het waren lange dagen en die man zocht het liefst ook iemand voor in het weekend. Afgelopen maandag is hij dus begonnen bij een campervan productie/ombouw bedrijf. Inmiddels heeft hij 4 dagen stickers plakken achter de rug, dus het is tijd voor een nieuwe uitdaging. Maandag kan hij gelukkig beginnen bij een ander deel in de lijn: de elektra. Hopelijk een iets uitdagendere job.

Tussen deze twee stageweken zat ook nog een heel relaxed weekend. Het begon al goed toen ik er achter kwam dat het bedrijf een vrijdagmiddagborrel heeft. Dit maakte toch wel veel goed van de frustratie van de week! Vrijdagavond waren we door onze hosts uitgenodigd om mee te gaan naar een afscheidsetentje van iemand van hun club. Dit was erg gezellig en we hebben heerlijk gegeten! Het is lang geleden dat ik een bananen split op de kaart heb zien staan, dus deze verleiding kon ik niet weerstaan natuurlijk.

IMG_0102IMG_0105IMG_0104

Op zaterdag zijn we naar een tennisclub geweest om kennis te maken met de club en met de sport. Ik had het nog nooit gedaan, maar het ging niet slecht; er zijn geen gewonden gevallen. We hebben onszelf toen aangemeld om daar wekelijks te gaan trainen. Daarna hadden we wel een heerlijke sushi lunch verdiend!

IMG_0103

Zondag was er een evenement bij een stoommuseum. Ze hadden al hun materiaal uitgestald en het meeste reed ook nog. Erg mooi om te zien (en horen!).

IMG_0109IMG_0110IMG_0113

1. Wendy en Raoul:
    Hallo luitjes,

Ik zit stiekem op mijn werk jullie verhaal te lezen. Te leuk om daarmee te wachten, haha.
    Fijn om te lezen dat jij op je stage nu eindelijk weet wat je mag doen 👍🏻. Hopelijk heeft Jeroen meer uitdaging bij de afdeling Elektra 💪🏻 .
    Blijf lekker genieten daar en leuke stukjes schrijven. Uiteraard laat ik het thuis aan Raoul lezen! Groetjes Wendy en Raoul 😄
  2. Frank:
    5 september 2019
    Nou nou dochter. Weer een prachtig verhaal en ik ben blij dat het doel op zijn plaats gaat vallen.
    Spreek je snel weer.
    XXX
  3. Jurgen:
    5 september 2019
    Ja weer een ervaring rijker , als je maar van je hart geen moordkuil maakt.
    En duidelijk voor je doel gaan.
    En wat fijn dat jeroen ook een baan heeft veel succes met tennissen en tussendoor proberen te genieten van de mooie plekken waar jullie allemaal komen.

Liefs Jurgen
  4. Schenkels J&J:
    5 september 2019
    Leuk verhaal weer .ja alles heeft wat tijd nodig . Maar gaat goed komen zo ik lees , voor jullie alletwee
    Lieve groet Jos en Jacqueline
  5. Oma anneke:
    Hoi, hoi, Judith en Jeroen,
    Op een nogal winderige en regenachtige donderdag lees ik je gezellige en frisse verslag. Dat fleurt de dag weer wat op. Ik ben vanochtend naar het sporten geweest, maar ik heb niet gesport. Dat heb ik vaker op de donderdag. Dan hebben we de woensdag ervoor gezongen in ons koor, dan ben ik wat laat naar bed en 's morgens ben ik dan nog een beetje brak.
    Ik moest wel gaan, want ik had beloofd een vriendinnetje terug thuis af te zetten. Ze was door haar man gebracht. Oh ja ze had haar pols gebroken. Ik vertel het weer eens achterstevoren. Maar dat ben je van mij wel gewend. Vanavond ga ik eens luisteren bij een ander koor in Berkel Enschot. Misschien, als het me bevalt, ga ik daar dan ook bij. Ja ik vind zingen zo leuk, een avondje extra kan geen kwaad. Ze zingen daar ook geen smartlappen maar andere "normale" liedjes. Ik zal het wel zien vanavond en horen.
    Ben je eigenlijk nog naar de kapper geweest voor dat je vertrok ? Volgens mij niet. Laat Jeroen er maar met de tondeuse overheen gaan. Het groeit bij jou toch hartstikke snel aan.
    Ik heb mijn oorbellen nog steeds aan. Ik had ze een nachtje uit gedaan maar dat was niet verstandig want het deed opnieuw pijn om ze de volgende ochtend weer in te doen. Dus nu blijven ze maar gewoon in.
    Succes met het bemesten van de nieuw zeelandse gronden.
    Dikke kus voor allebei. Oma Anneke
  6. Ineke:
    6 september 2019
    Hi Judith,
    Fijn dat je het nu beter naar je zin hebt bij je stagebedrijf. Het is altijd even wennen en aftasten, voor beide kanten. Goed dat je zelf een klusje hebt gevraagd de eerste week! Ik weet uit ervaring als stagebegeleider dat de eerste week er een van aftasten is en te ontdekken wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar daarna gaat het allemaal veel soepelder, dus dat komt wel goed daar!
    Leuk dat jullie ook gaan tennissen, doe je ook weer nieuwe contacten op toch? Veel plezier en succes met je onderzoek en tot de volgende blog xxx Ineke
  7. Mandy:
    6 september 2019
    Ha lieve Judith en Jeroen, wat fijn om te lezen! Kan me wel het een en ander voorstellen bij je frustratie van de eerste week; iets met appels en bomen😜 . Maar op zich klinkt het ook wel relaxed; ff sfeer proeven, rust en tijd om te wennen, kennismaken. Als je het van tevoren had geweten, had je er misschien zelfs van kunnen genieten! Maar goed dat de tweede week iets anders inhield, en fijn dat je nu lekker aan de slag kunt. En dat Jeroen ook onder de pannen lijkt te zijn; hopelijk met voldoende uitdaging! Leuk om te horen dat jullie zo worden opgenomen daar, en een beetje kunnen integreren. Lijkt me fijn, neem je al snel deel aan het echte leven daar. Hier is Emma inmiddels weer terug uit Amerika; heeft een top- tijd gehad maar is ook heel blij weer in het vertrouwde "Tilly- Town" te zijn. Ze is nu druk op zoek naar een baan, maar kan alvast terecht bij Zomerlust, dus heeft voor nu meteen werk. Verder wordt het hier langzaamaan herfst; ff wennen na al die mooie weken! Nou, lieverd, tot hoors weer; kus!!