Oud en nieuw en.. meer: Zomervakantie deel 3

16 januari 2020 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Goedemorgen Nederland!

Jeetje wat vliegt de tijd! Zojuist mijn presentatie gehad (het was super leuk) en nu besef ik me dat ik jullie helemaal aan heb verwaarloosd. Het is donderdag 16 januari en het is alweer bijna een week geleden sinds mijn vorige blog. Jullie zullen wel met spanning aan het wachten zijn op alle verhalen over het laatste deel van onze vakantie. Ik zal het goed met jullie maken: Met nog veel meer jaloersmakende plaatjes!

Route kerstvakantie

Hier is het plaatje weer. Om jullie geheugen even op te frissen: Het deel van Lincoln helemaal naar beneden via de oostkust hebben we inmiddels gehad. Het laatste wat ik verteld heb, is dat we naar Doubtful Sound zijn gegaan vanaf onze camping in Manapouri. Dit ligt in Fiordland, in het Zuidwestelijke gedeelte van Nieuw-Zeeland.

Na deze fantastische tour en een goede nachtrust, zijn we helemaal klaar voor Oud en Nieuw. Het is 31 december en op deze dag rijden we van Manapouri naar Queenstown, de place to be op het Zuidereiland om Oud en Nieuw te vieren. We zijn blij dat we ver van te voren deze camping al geboekt hadden, want het was DRUK en alles zat vol. Maar de sfeer zat er goed in, dus dat maakte de drukte gezellig. Maar voordat we in Queenstown waren, zijn we nog even gestopt om wat foto's te maken. De blog begint meteen goed, ook hier werd ik enorm inspiratieloos van hoe ik op de foto moest. We hebben in ieder geval veel lol gehad!

IMG_0728IMG_0727

IMG_0729

Eenmaal in Queenstown aangekomen, hebben we onszelf getrakteerd op een lekkere lunch en hebben we een rondje gelopen door het centrum. Het was tenslotte oma's verjaardag. Ook al was het dat niet, dan hadden we het alsnog gedaan. Queenstown is een erg leuke stad. Het straalt veel meer sfeer uit dan de meeste steden die we tot nu toe gezien hebben hier. Het heeft ook een echt centrum waar de winkels en restaurants gecentreerd zijn (daar komt het woord centrum dus vandaan. Dit hebben ze niet begrepen in Christchurch). En het ligt aan een groot meer! Hierover later.. meer!

IMG_0732IMG_0733IMG_0734

IMG_0735

Doordat het zo gezellig druk is hier, hebben we de kans gepakt om op een terras in de zon te gaan zitten, een biertje te drinken en mensen te kijken! Niets is leuker dan te zien wat voor mensen er allemaal over straat lopen. Echt vakantie dit!

IMG_0730

IMG_0736

Na deze borrel zijn we terug gegaan naar de camping om onszelf op te eten en onszelf klaar te maken voor de avond. Gelukkig is de camping op loopafstand van het centrum, wat echt ideaal was. We hebben lekker kunnen djensen in de kroeg, natuurlijk even met een random 'man op leeftijd' (ik durf niet oud te zeggen, want dan beledig ik mensen die dit lezen denk ik...) op de foto en om 12u zijn we vuurwerk gaan kijken aan het meer. Daar is ie weer! Dit was echt ideaal. Aan de andere kant gingen ze namelijk vuurwerk afsteken, zodat het vanuit de stad echt super goed te zien was! Het was echt een top avond!

IMG_0738IMG_0739

IMG_0805

De camping hadden we voor twee nachten geboekt, dus we hoefden gelukkig niet om 10u al uit te checken. Nadat we uitgeslapen waren en een goed ontbijt op hadden, wilden we eigenlijk naar wat uitzichtpunten (op hoogte). Echter hing er op 1 januari een flink gelige lucht boven Nieuw-Zeeland. Dit bleek van de Australische bosbranden af te komen. Om terug te komen op de vraag van Ineke: Dit is het enige wat we daar van mee hebben gekregen tot nu toe. Het had dus weinig zin om naar uitzichtpunten te rijden, dus besloten we twee nabijgelegen dorpen te bezoeken: Arrowtown en Glenorchy. Een heel goed alternatief denk ik.

IMG_0741IMG_0742IMG_0743

IMG_0746

Op 2 januari zijn we van Queenstown naar Wanaka gereden. Wanaka is de volgende toeristische stad en ligt ook aan een meer. Sommige mensen zullen de 'Wanaka tree' wel herkennen, van bijvoorbeeld een standaard Windows inlogscherm. Wij wilden deze foto natuurlijk ook per se op de foto, net als alle andere (Chinese) toeristen.

IMG_0751IMG_0752

Ook waren we vandaag wel weer klaar voor wat actiefs. We besloten om een wandeling te gaan doen met mooie uitzichten, omdat het vandaag wel weer helder was. We hebben de Mt Iron walk gedaan en vanaf de top had je een prachtig uitzicht over de omgeving.

IMG_0747IMG_0748IMG_0749

IMG_0750

Hierna hebben we nog een klein rondje door het centrum gelopen, maar we waren de drukte wel een beetje zat. Gelukkig hadden we een camping geboekt die wat verder van Wanaka af ligt aan het meer wat ernaast ligt: Lake Hawea. Het was een prachtige rit en de camping was ook echt super. Hier heb ik 's middags zelfs in bikini een boekje zitten lezen! De zon schrok zo erg dat ie achter de berg verdween.

IMG_0754IMG_0755IMG_0758IMG_0759IMG_0760

IMG_0761

De volgende morgen (3 januari) was het heerlijk wakker worden. Doordat de zon nu van de andere kant af kwam en het wat helderder was, konden we veel beter foto's maken van het.. meer.

IMG_0762IMG_0764

We zouden eigenlijk nog een nacht op deze camping staan en van hieruit terug rijden naar huis, maar omdat we dan weer langs Lake Pukaki en Lake Tekapo zouden komen (waar we een paar weken terug al geweest waren), hebben we wat anders besloten. De weersvoorspellingen voor de westkust waren goed voor het weekend, dus we besloten de Haast Pass te pakken en via de kust verder naar boven te rijden. Deze dag was dus een reisdag, waarin we van Wanaka naar Foxglacier zijn gereden. Natuurlijk zijn we regelmatig gestopt om al het moois goed te kunnen bekijken. De eerste stops waren uitkijkpunten over Lake Wanaka en een ander meer wat we tegen kwamen.

IMG_0766

IMG_0768

De volgende stop was een heel bijzondere: The Blue Pools. En wat waren ze blauw! Dit is echt een eye catcher als ik door alle foto's scroll. Erg bijzonder om te zien. En wat ik er zelf speciaal aan vond: het was een punt waar twee even blauwe rivieren samen komen.

IMG_0769IMG_0770IMG_0769IMG_0771IMG_0772

IMG_0770

De volgende stop was een waterval: The Fantail Fall. De Fantail is een heel mooi vogeltje hier in Nieuw-Zeeland en heet zo omdat hij een waaier (fan) als staart heeft. De foto van de fantail is van internet, omdat die beesten niet dik en sloom zijn en dus niet stil zitten voor een foto. Ik zie wel een beetje waarom deze waterval zo heet :)

fantail

IMG_0775

Hierna zijn we dan echt de Haast Pass op gereden. Onderweg nog een paar keer gestopt voor foto's, vervolgens geluncht in Haast met onze zelf gebouwde sandwiches. Na de lunch met nog meer tussenstops door gereden naar Foxglacier. Echt een prachtige route, en de weergoden zijn met ons!

IMG_0776IMG_0777IMG_0778IMG_0779IMG_0780IMG_0781IMG_0781IMG_0782IMG_0785IMG_0786

IMG_0786

In Foxglacier hebben we op een parkeerplaats van een hostel in onze sloep mogen slapen. We konden gebruikmaken van de faciliteiten van het hostel. Prima geregeld denk ik zo. Zo kregen we om 18u gratis soep en konden we 's avonds nog een biertje drinken in het restaurant. Vanuit deze plek zou je de gletsjer ook moeten kunnen zien, maar helaas hing er een wolk voor. Hopen op meer geluk voor de volgende dag dus! Vlakbij het hostel zag ik ook nog een ander gek verschijnsel. Het leek namelijk of er een fern dwars door het asfalt heen had geprikt. Erg mooi om te zien!

IMG_0789

IMG_0788

Op zaterdag 4 januari was het inderdaad een beetje helderder dan de dag ervoor, we hadden gelukt! Vlakbij was namelijk een plek waar je in de weerspiegeling van het water, de gletsjer kon zien. Dit wilden wij dus ook! Het was een heerlijke ochtendwandeling van bijna 1,5 uur met mooie plaatjes. Leuk om te vertellen, want nu vanaf de Westkust zijn we dus super dichtbij waar we een paar weken eerder waren in Lake Pukaki. Vanaf daar hadden we prachtig uitzicht op Mount Cook, herinner je dat nog? Nou, deze dag zagen we dus Mount Cook van de andere kant! Woooow!

IMG_0791IMG_0790IMG_0792IMG_0790

IMG_0791

Fox glacier is niet de enige gletsjer in Nieuw-Zeeland. Frans Josef is een andere en ligt er vlakbij. Dit was dus stop nummer 2 voor vandaag. Met een kleine wandeling had je prachtig uitzicht over de gletsjer. Grappig was dat je uit twee uitzichtpunten kon kiezen: Een iets langere wandeling, hiermee kon je verder de vallei inlopen om de gletsjer te bekijken. Of een iets kortere wandeling waarin je iets verder omhoog ging om vanuit daar uitzicht te hebben op de gletsjer. Wij kozen voor het tweede en ALLE andere mensen (dat waren er heel erg veel) kozen (gelukkig) voor de eerste optie.

IMG_0795IMG_0796IMG_0798

IMG_0799

Na dit avontuur zijn we naar Hokitika gereden. Ook hier verbleven we op de parkeerplaats van een restaurant. 's Avonds hebben we in dat restaurant gegeten om de vakantie (alvast) af te sluiten. Vlakbij was ook nog een plek waar we 's avonds glowwormen hebben kunnen zien. Dit was super bijzonder!

IMG_0800IMG_0801

IMG_0802

Zondag 5 januari stond de allerlaatste reisdag van de vakantie op de planning: Terug naar huis. De rit van Hokitika naar Lincoln gaat via Arthurs Pass, een geweldig mooie weg waar we weer van genoten hebben, ondanks dat we hem al gereden hadden. op 45 minuten rijden van huis zijn we nog gestopt bij de 'world famous Sheffield pie shop'. Een heerlijke lunch om dan toch echt de vakantie af te sluiten. Oh en 'pie' is hier een hartig taartje. Vergis je niet, want in het begin verwachtte ik ook een taartenwinkel. Dat valt dan wel even flink tegen.

IMG_0803

Jup, goed gespot, bakkes verbrand.

Het waren veel kilometers, foto's, ervaringen en vooral heel veel gezelligheid. Ik heb genoten van deze prachtige reis. Over twee weken staat papa hier ongeveer op de stop dus dan begint het volgende avontuur. In de tussentijd eerst nog even afstuderen. Ik houd jullie op de hoogte!

1. Wendy en Raoul:
    16 januari 2020
    Goedemorgen Lieve Judith en Jeroen,

Ik zit niet achter mijn bureau, heb geen masker op mijn gezicht, maar zit gewoon op het kleinste kamertje... Ideale plek om jullie verhaal te lezen, haha.
    Maar jullie moeten nu wel stoppen met die mooie foto’s, bah bah. Nee hoor, het ziet er allemaal weer fantastisch uit. Enne... De beste wensen nog!
    Ik ga om 7.30 uur sporten op mijn werk, vandaar dat ik zo vroeg wakker ben. Op de fiets naar Nijmegen, circuittraining, douchen en dan aan het werk. Ideale start van de dag!
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal en foto’s!

Liefs Wendy en Raoul
  2. Mandy:
    16 januari 2020
    Lieve allebei!
    Blij dat je weer eens wat schreef inderdaad 😜! Vroeg me al af of jullie nog bestonden😁.
    Even een reactie op deel 2 en 3, aangezien ik door een winters griepje even out of order was.
    Wat een super vakantie is dat geweest! En als ik jullie afwegingen lees, afhankelijk van bv weersomstandigheden, lijkt het wel of jullie dat hele eiland al “ op je kaart” hebt staan. Omdat je steeds precies kunt benoemen wat je gaat zien/ doen wanneer je bv voor een andere route kiest.. Zijn jullie zó goed ingelezen van tevoren?
    Wat een prachtig en bijzonder oud/ nieuw moet dat zijn geweest! Met zijn tweetjes, iets wat je normaal in NL ook niet makkelijk doet, en dan op zo’n plek, tussen het volk... dit vergeet je nooit meer! Ik vind het zó leuk, om op deze manier foto’ s te mogen kijken; is echt heel anders dan achteraf, thuis, met een stapeltje in de hand, en dan het verhaal horen.. Nu beleef ik het echt een beetje mee.
    Maar dan is het nu dus afstudeer- tijd.
    Nog even aan de bak, maar dat zal je ook lukken Judith; alle vertrouwen in jou. En dan lekker een paar weekjes met mijn broer op pad; wat zullen jullie het fijn hebben samen!!!
    Bedankt weer, voor je mooie verslagen, en een dikke kus!
    Heel veel liefs, Mandy