Verjaardagsweekend #2 en veel gezelligheid

15 december 2019 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Daar zijn we weer! Jeetje wat vliegt de tijd zeg. Mijn eerste fles shampoo is al leeg, dat is voor mij een teken dat we hier al best lang zijn. Nog maar een week en dan begint de kerstvakantie, heel bizar om ook dit in de zomer te hebben. De kerstbomen staan al, kerstliedjes worden gedraaid en de winkels liggen vol met heerlijke chocolade. Ze doen erg hun best, maar bij mij is het kerstgevoel er (nog) niet. Ik heb eerder het gevoel dat de zomer cliffhanger van GTST er aan komt... Voordat ik al helemaal met mijn hoofd in de vakantie zit, wil ik nog even terugblikken op afgelopen drie weken.

Het eerste weekend na mijn vorige blog was het weekend van Jeroen zijn verjaardag. Hij was al wekenlang aan het zeuren of we naar Lake Tekapo konden rijden, maar het was er telkens nog niet van gekomen. Nu eindelijk, en nog wel tijdens zijn verjaardag, zijn we er (precies op tijd ook) naartoe gegaan. Het was op tijd, want begin december is het daar in de buurt gaan regenen en bijna niet meer opgehouden. Andere meren zijn zelfs overstroomd, wegen zijn afgesloten en bruggen zijn zelfs ontoegankelijk geworden. Inmiddels is dat al weer herstellende. Heel bizar om dat nu te beseffen, want wij hebben echt een heerlijk weekend gehad daar.

Lake Tekapo ligt op ongeveer 2,5 uur rijden van Christchurch af, dus om toch lekker veel van onze tijd daar te kunnen genieten, zijn we ons weekend gewoon wat eerder gestart. De vrijdagavond zijn we al begonnen met rijden. Op ongeveer 2 uur rijden van Christchurch hebben we overnacht op een gratis camping. Toen we daar aan kwamen, konden we niet veel zien van de camping en de omgeving omdat de wolken ongeveer op de grond hingen. Dat was wel een mooie verrassing toen we de volgende ochtend wakker werden!

IMG_0516

Eigenlijk is dit uitzicht nog niets in vergelijking wat we allemaal hebben gezien dit weekend, maar toch is het een goed voorproefje. We zijn lekker op tijd opgestaan en via Lake Tekapo en Lake Pukaki naar de Hooker Valley Track gereden. Onderweg kwamen we nog wat lupines tegen. Weer een perfecte timing dat we ze in bloei zagen natuurlijk. Erg mooie bloemen om te zien, maar hier is het onkruid. Toch als toerist nog even goed ervan genoten. Ik voelde me echt als een Chinees tussen de tulpen!

IMG_0530IMG_0531IMG_0533

Zijn jullie klaar voor de eerste batch jaloersmakende foto's van deze blog? De meren in Nieuw-Zeeland staat er namelijk om bekend dat ze heel blauw en mooi zijn. Tussen alle poserende Chinezen hebben wij ook even ons best gedaan voor een paar mooie kiekjes. Deze foto's zijn gemaakt ten zuiden van Lake Pukaki.

IMG_0534IMG_0536IMG_0537IMG_0518

Als je heel goed kijkt op de foto's, zie je in de verte een besneeuwde bergtop. Dat is Mount Cook, een bekende berg in Nieuw-Zeeland. De wandeling waar we naar onderweg waren, is aan de voet van die berg. Blijkbaar is het vrij vaak dat (een deel van) de top bedekt is met wolken. Wij hadden het geluk dat bij ons de top wel goed zichtbaar is!

Na een rit van ongeveer 1,5 uur kwamen we aan bij de Hooker Valley Track. Dit is een vrij bekende wandeling in Nieuw-Zeeland, omdat het een prachtig gebied is met een goed wandelpad. Ook mensen die niet ervaren zijn, kunnen met gemak deze 3 uur retour wandeling maken. Op de dag zelf was ik een beetje sceptisch over de wandeling; het was bezaaid met toeristen en daar heb ik me best aan lopen ergeren. Vooral de Aziaten hebben niet echt geleerd wat sociaal is. Hoe dan ook, we hebben toch erg genoten en veel foto's gemaakt. Ik wilde tot nu toe de hoeveelheid foto's op mijn blog beperken, maar nu zijn er toch wel heel veel die ik wil delen. Kijk, geniet en word jaloers!

IMG_0538IMG_0539IMG_0541IMG_0542IMG_0543IMG_0544IMG_0545IMG_0546IMG_0547IMG_0548IMG_0549IMG_0520IMG_0521

We waren eigenlijk van plan om aan het begin van deze wandeling te gaan kamperen. Maar doordat zo ontzettend druk was, besloten we om weer terug te rijden naar Lake Pukaki om te kijken of er nog plek was op een gratis camping. En dat was de beste keuze ooit! Een prachtige locatie met uitzicht op het meer en dus ook nog eens gratis! Hier hebben we de dag heerlijk relaxed afgesloten met een borrel, zelfgemaakte pizza en het kijken naar de zonsondergang. Toen het donker werd nog even sterren gekeken, want dat kan hier heel goed doordat hier weinig lichtvervuiling is (en het gat in de ozonlaag zal ook wel helpen).

IMG_0522IMG_0550IMG_0523IMG_0524IMG_0525IMG_0526

Na een heerlijke nacht slaap was het dan eindelijk Jeroen zijn verjaardag! Omdat we tot nu toe eigenlijk alleen nog maar langs Lake Tekapo waren gereden om ergens te komen, gingen we vandaag dus echt daar heen om de omgeving te ontdekken. Jeroen had een café gevonden op een heuvel naast Lake Tekapo, waar je een korte wandeling kon maken en mooi uitzicht had over het meer. Daar hebben we, na de wandeling, koffie gedronken en een gebakje gegeten.

IMG_0554IMG_0553IMG_0555

IMG_0556 Op deze foto zie je echt goed het verschil tussen de kleur van twee meren. Niet alle meren zijn zo blauw dus!

IMG_0527IMG_0557IMG_0528

Na dit grote stuk gebak wisten we zeker dat we wel zouden blijven drijven, dus zijn we naar de hot springs van Lake Tekapo gegaan. Aan het begin van onze reis waren we al naar de hot springs van Hamner Springs geweest, maar die van Lake Tekapo waren wel iets minder luxe. Toch hebben we enorm genoten! Het was een wat koudere dag en ze voorspelden regen voor het einde van de middag. Tegen de tijd dat we uit de springs gingen, begon het te regenen. Goede timing dus!

IMG_0567IMG_0566

Vervolgens zijn we weer terug naar huis gereden. Een mooie rit van 2,5 uur die weer heel anders was dan de heenweg doordat het weer nu zo anders was. We hebben de verjaardag van Jeroen nog goed afgesloten met een etentje bij Fush; een visrestaurant met heeeeerlijke zoete aardappel friet! Daarna hebben we thuis op de bank nog een biertje gedronken om te proosten op Jeroens verjaardag en het goede leven! Het was echt weer een prachtig weekend!

IMG_0558IMG_0529

Op woensdag 4 december hadden we wat vrienden uitgenodigd om te komen eten, deels ook om onze verjaardagen een beetje te vieren. Ook vonden we het gewoon leuk om een Nederlands gerecht voor ze te koken. We hadden erwtensoep gemaakt en dit viel erg in de smaak! De avond was enorm gezellig en iedereen heeft genoten. Dit smaakt naar meer! Helaas konden twee huisgenoten er niet bij zijn vandaag, dus aan het einde van deze avond was onze host, Gloria, zo enthousiast dat ze iedereen uitnodigde om de volgende week terug te komen voor een 'pre-kerstdiner'. Een voorwaarde was wel dat de andere huisgenoten er ook bij moesten zijn. Een leuke, spontane actie.

IMG_0561IMG_0559IMG_0560

Op vrijdag 6 december had ik Christmas Party op het werk. Dit hield in: Om 10u s ochtends in een bus stappen naar een ander dorp, daar om half 11 aan komen en beginnen met alcohol drinken. Vervolgens was de bar open tot na de lunch, ongeveer 16u. Tussendoor gingen we ook nog 'bowlen'. Dit was een soort jeu des boules maar dan met ballen die niet egaal rond zijn en die aan de ene kant zwaarder zijn dan de andere. Deze manier van bowlen had ik nog nooit gedaan dus ik had snel nog op youtube gekeken hoe het moest. Achteraf bleek het koersbal te zijn en bleek ik er ook nog eens talent voor te hebben. Ik vond het allemaal heel logisch, want het was gewoon natuurkunde wat je toe moest passen. Hoe dan ook, drank maakt alles moeilijker natuurlijk. Daarna mochten we lunchen. Een heel luxe buffet, eerst voor het hoofdgerecht en daarna nog een toetjesbuffet. Het toetje was 'decorate your own pav'. Heel erg lekker!! Tijdens het eten kregen we ook allemaal een Secret Santa cadeau. Een paar weken eerder hadden we allemaal een envelop gekregen met de naam van een collega en $10 om iets voor die collega te kopen. Een erg leuk initiatief! Een super geslaagde dag en leuk om mijn collega's zo wat beter te leren kennen. De eerste foto was mijn (winnende) team. Met deze collega's zit ik in hetzelfde kantoor. De tweede foto is met mijn begeleider. Zij zat in het andere team en had dus verloren.

IMG_0027IMG_0026IMG_0025IMG_0021IMG_0022IMG_0023

Zaterdag 7 december en zondag 8 december waren twee heerlijke relaxte dagen weekend. Op zaterdag zijn we een rondje gaan rijden door Christchurch om een beetje te shoppen. 's Middags thuis ook nog het gras gemaaid en wat onkruid verwijderd. Natuurlijk de dag goed afgesloten met een lekker wijntje! De zondag was nog een beetje Jeroens verjaardag: Ik nam hem mee voor een High Tea bij een chocolatier. Dit was echt enorm lekker! Veel verschillende kleine hapjes en erg veel eten. Gelukkig doen ze hier bijna niet aan voedselverspilling, dus kregen we gewoon een doosje mee waar we de chocolaatjes in konden doen om 's avonds verder te kunnen eten.

IMG_0565IMG_0564IMG_0563

Na dit heerlijke weekend (met toch wel veel eten) stond de volgende activiteit gepland op woensdag 11 december. Gloria had natuurlijk onze vrienden uitgenodigd voor een pre-kerstdiner. De huisgenoten waren er dit keer ook bij en hadden ook vrienden uitgenodigd. In totaal waren we met 17 mensen en iedereen had wat te eten of drinken meegebracht.

IMG_0573IMG_0572

Donderdag 12 december zijn Jeroen en ik gaan paardrijden! Voor mij was dit niet zo heel spannend, maar voor Jeroen was dit de eerste keer. We hadden contact opgenomen met een Nederlandse vrouw die paarden traint, lessen geeft en buitenritten verzorgt. Dit allemaal in kleine groepen dus zonder massatoerisme. Jeroen kreeg een privéles van haar en ik mocht lekker rond hobbelen. Gelukkig had ze voor mij wel een leuk uitdagend paard uitgekozen, dus ik heb me zeker niet hoeven vervelen. Ondertussen ook vol trots naar Jeroen gekeken natuurlijk: hij blijkt talent te hebben. Lichtrijden in draf is iets wat de meeste mensen niet de eerste keer lukt, maar dit natuurtalentje wel hoor! Een geslaagde avond! Wellicht binnenkort dus een mooi buitenritje maken.

IMG_0569IMG_0570IMG_0571

Zo, na heel dit hele verhaal zijn we eindelijk bij dit weekend aangekomen: 14 en 15 december. We dachten dat het een heel rustig weekend zou worden, maar we hebben het toch nog goed weten te vullen. Volgende week begint de vakantie, dus we wilden nog wat laatste dingen klussen aan de sloep. Zaterdag zijn we dit gaan doen. We hebben een kastje in onze keuken gemaakt. We hadden namelijk plastic bakken gekocht om alle spullen in te doen, maar de borden waren te groot voor die bakken. En het ziet er ook best fancy uit, dus we zijn best wel weer trots. Ook wilden we voor de ruiten aan de voorkant nog gordijnen hebben. Achterin zaten al wel gordijnen, maar voor nog niet. Dit hebben we nu ook gemaakt. Even creatief nadenken hoe je dat gaat doen zonder naaimachine. Maar een nietmachine (geleend van stage) werkt ook! Ik ben best trots op het resultaat!

IMG_0575IMG_0576IMG_0577IMG_0574

Zondag was wel echt een relaxte dag. 's Ochtends eerst heerlijk uitgeslapen, daarna wat geschreven aan de blog en vervolgens naar Christchurch gegaan om af te spreken met vrienden uit Wageningen: Een stel die door Australië en Nieuw Zeeland hebben gereisd en morgen hun campervan in moeten leveren. Heerlijk wat gedronken op het terras en daarna genoten van een lekkere maaltijd. We zijn weer opgeladen voor een laatste werkweek voor de vakantie!

IMG_0578

Het aller laatste wat ik nog met jullie wil delen is een foto van mijn kerstpakket. Erg lief dat ik dit gekregen heb. Vooral de drinkfles is een erg leuk aandenken aan het bedrijf. De andere dingen zullen het niet overleven tot Nederland denk ik ;-)

IMG_0024

De Q&A van de laatste blog:

Een vraag van Jurgen: Is het eten en drinken duur daar? Of vergelijkbaar?

Antwoord: Het verse eten is iets duurder, dus groenten, vlees en drank. Verder vind ik het vrij vergelijkbaar. Je denkt vooral dat alles duurder is, omdat je hier betaalt met NZD, deze is ongeveer 1,7x de EUR.

Een vraag van oma: Hoe zit het eigenlijk met ov daar bij jullie? Is er dat zowiezo ?

Antwoord: Hier is ov, vooral het busvervoer in steden en tussen grote steden is vrij goed. Er rijdt ook een trein maar die is niet te betalen en voornamelijk voor toeristen.

Een andere vraag van oma: Vieren ze daar sinterklaas ? Of alleen Kerst ?

Antwoord: Ze vieren hier geen Sinterklaas, wel kerst.

Een vraag van Mandy: Is er nou niet EEN minpuntje op te noemen? (context, dit ging over Jeroen)

Antwoord: Eigenlijk niet, het enige moment dat we 'ruzie' hebben is als we iets te eten hebben wat niet makkelijk door 2 te delen is, bijvoorbeeld een pak met 5 kippenpoten....

Nou dat was het wel weer! Ik wens jullie allemaal hele fijne Kerstdagen!! Doe maar net of ik er gewoon ben. Hoogstwaarschijnlijk verschijnt mijn volgende (lange) blog begin januari.

1. Oma anneke:
    15 december 2019
    En daar zit ze weer, in pyjama en vet haar, jullie blog te lezen. Wat vervelend zo'n stage in nieuw zeeland. Ik snap niet dat je het daar vol houdt.
    Maar alle gekheid op een stokje, het is toch weer een fantastische tijd die jullie daar mee maken.
    Hier is het wat saaier. Toch probeer ik het wel een beetje gezellig en vrolijk te maken. We hebben bijvoorbeeld met het koor diverse kerstoptredens. En daar maken we altijd een feestje van, zowel voor de toehoorders als voor ons zelf.
    Ben gisteren naar de Kerstshow van het zwemmen van Ellen geweest. Echt prachtig, mooie glitter badpakken, haren in het vet en grote glimlachen.
    Ik zie zeker progressie bij de zwemsters.
    Ik heb thuis geen kerstboom gezet. Wel allerlei lichtjes en ballen, dus de kerstsfeer is wel aanwezig. Ik ben zowiezo niet thuis met de kerst. Maar een beetje voorpret is toch ook leuk.
    Die lupine heb ik in de tuin gehad. Soms worden ze gezaaid op het land om de bodem vruchtbaarder te maken als er bijvoorbeeld een paar jaar aardappelen op hebben gestaan is de grond een beetje uitgeput. krijgen ze lekker lupines. Ook wordt dat wel met afrikaantjes gedaan. (mag dat woord wel, afrikaantjes,
    je weet tegenwoordig maar nooit.)
    Ik ga nu douchen. Vanmiddag ga ik naar de verjaardag van Han. Ze is 70 jaar geworden.
    Als er nog iets belangrijks te melden valt stuur ik je wel een mailtje.
    Judith en Jeroen, allebei een dikke kus van jullie grut.
  2. Jurgen:
    Hoi Judith en Jeroen ,

Vandaag bij ons een lekker zonnetje terwijl dat eigenlijk niet voorspeld was.
    Van de week hebben we onze 3 jarig huwelijks jubileum gevierd door lekker te gaan eten.
    Maar ook leuk om te zien dat jullie zo een mooie plekken komen en ook veel ondernemen.
    En lekker eten en drinken is ook heel belangrijk.
    Hebben jullie nog iets meegekregen van de vulkaan uitbarsting op white eiland?
    Moest meteen aan jullie denken.

Verder wens ik jullie fijne feestdagen toe en een goed en gezond begin van 2020.

Liefs Jurgen xx
  3. Wendy en Raoul:
    Lieve Judith en Jeroen,

Daar zitten we weer. Nu op zondag, achter de laptop, in mijn huispak, met een kleimasker op mijn gezicht je blog te lezen. Wat een heerlijk verhaal weer zeg en inderdaad wat een jaloersmakende foto's...
    Kerst in die omstandigheden daar lijkt mij ook wel apart. Ik ben Skyradio (the Christmas station) inmiddels ook zat, bijna dan... haha.
    Wat een leuke dingen ondernemen jullie daar, super leuk om te lezen. Fijn dat Jeroen talent heeft voor het paardrijden, ikke niet... Maar daar was jij getuigen van, dus daar hoef ik je niks meer over te vertellen. Ik geloof dat er ook nog ergens een filmpje van is, haha.
    Wij gaan toevallig zo direct richting Goirle om gezellig een hapje te eten bij je pa en Jolanda. Ik ben benieuwd wat we nu weer te eten krijgen. Altijd een verrassing, erg lekker en heel gezellig!

Liefs vanuit Elst, Wendy en Raoul.
  4. Jolanda:
    Hallee,

Je hebt gelijk, wat een jaloersmakende en geweldige avonturen beleven jullie.
    Ontzettend fijn dat het zo goed gaat met jullie. Pakt niemand je meer af!
    Geniet nog van jullie tijd daar. Nog even en dan kunnen jullie op avontuur met z’n drieën. Ook weer leuk toch?

Ps:We zullen straks eens even checken of alle klei achter de oren verdwenen is bij Wendy!;))

Groet Jolanda
  5. Suus:
    Hey Judith & Jeroen,

Wederom een superleuke blog (en ook een beetje jaloersmakend haha).
    Hier veel regen & komende week mijn laatste week als Wagenings studentje, in januari begin ik als onderzoeker bij Wageningen Marine Research.
    Hoop dat jullie me nog herkennen als jullie terugkomen, nu ik een echte burger (met kerstboom!) ben ;)

Heel veel liefs en een hele fijne kerst gewenst,

Suus
  6. Ineke:
    hoi J&J,

wauw wat een prachtige foto's weer zeg! Jullie hebben echt de tijd van je leven, dat zie je zo. Het lijkt wel een grote vakantie die jullie daar hebben. Gaat het goed met je stage? Ik wens jullie heel fijne feestdagen en geniet van jullie vakantie (hahaha!) Tot de volgende blog in 2020, dan kun je kerst vieren in de zomer ook weer van je bucketlist af halen! Lieve groetjes van Ineke
  7. Mandy:
    16 december 2019
    Ha lieverds! Was weer een genot om te mogen lezen en zien! En ja, het is gelukt! Ik ben (nog steeds) jaloers!
    Maar geniet vooral heel erg jullie geweldige ervaringen; en wat ondernemen jullie veel!!
    Wens jullie een heel fijne kerstvakantie in de zon; wij hebben dat nu twee keer gedaan, en ik zou het zo weer doen!
    Maar geniet nu ook wel van alle lichtjes hier, met de donkere dagen..
    Heel veel liefs, en tot in januari!
    Kus!!