West Coast en een regenachtige week

15 september 2019 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Daar zijn we weer, met een nieuw verhaal. Meteen het weekend na mijn vorige blog, vorig weekend dus, hebben we een hele vette weekendtrip gemaakt naar de West Coast. Dit is een provincie aan (natuurlijk) de westkust van Nieuw Zeeland. Christchurch ligt in Canterbury en om van Canterbury naar West Coast te gaan, moet je het gebergte (Southern Alps) oversteken. Dit was alleen al een prachtige rit, maar daarover straks meer. De West Coast staat er een beetje om bekend dat het daar heel veel regent. De wolken blijven als het waren achter het gebergte hangen, waardoor het in Canterbury dus vaak droog is. Maar als het dan een keer langduriger regent in Canterbury, zoals deze week, is het vaak zo dat het mooi weer is in West Coast. Na een paar regenachtige dagen in Christchurch, hadden we het wel gezien en wilden we graag een mooi weekend hebben. We besloten de auto te pakken, en naar Greymouth, West Coast te rijden.

Op zaterdag reden we op ons gemakje over Arthur's Pass naar Greymouth. Een prachtige rit en de zon scheen gelukkig volop. Onderweg zijn we regelmatig gestopt om wat kiekjes te maken. Op veel plekken kun je niet stoppen en foto's vanuit de auto maken is lastig. Deze beelden nemen we gewoon goed in ons op! Doordat het aan de West Coast kant meer regent dan aan de Canterbury kant, zijn er veel verschillen in het landschap te zien. Zo is het veel kleurrijker aan de westzijde van het gebergte en veel bruiner aan de Canterbury kant. Op de foto's zie je ook dat de bergen nog witte toppen hebben. Dit maakt het beeld nog weer een stuk mooier.

IMG_0137IMG_0135

IMG_0129IMG_0126

In Greymouth aangekomen, zijn we eerst naar onze airbnb gegaan (we vonden het nog iets te koud om te kamperen). Een super locatie en perfect geregeld. Daarna zijn we gaan wandelen naar Elisabeth Point. Een hele mooie wandeling langs de kust. Later op de dag hebben we genoten van de zonsondergang en daarna van een aantal biertjes en wat eten bij de Monteith's brouwerij. Wat hebben we het toch slecht hè...

IMG_0114IMG_0153IMG_0157IMG_0159IMG_0118IMG_0120IMG_0165

Na een heerlijke nacht slaap waren we uitgerust voor een volgende dag met nog meer moois. In de omgeving van Greymouth waren er vroeger nogal wat mijnen. We besloten naar de 'Brunner Mine historic area' te gaan, waar restanten van een van die mijnen zichtbaar en goed onderhouden is. Na daar wat rondgekeken te hebben, zijn we door gereden naar Moana, een dorpje aan Lake Brunner. Hier hebben we een korte wandeling gemaakt, heerlijk geluncht en natuurlijk genoten van de omgeving en foto's gemaakt. Daarna hebben we onze route terug naar huis ingezet en enorm genoten van de omgeving. We werden helaas wel achtervolgd door wolken en kwamen halverwege de rit zelfs in een regenbui met natte sneeuw terecht. Ondanks dat het grootste gedeelte van de route dezelfde weg was als de heenweg, leek alles anders. Je kijkt natuurlijk in de andere richting dus alles ziet er al anders uit. En door de weersverandering was het nog weer anders. We hebben dit weekend dus echt GENOTEN!!

IMG_0121IMG_0174IMG_0175IMG_0123

IMG_0183IMG_0186IMG_0193IMG_0190

Inmiddels is het hier zondagavond en is het afgelopen week nog flink regenachtig geweest in Christchurch. Door de week maakt dat niet zo heel veel uit, maar voor het weekend is dat niet heel fijn. Gisteren, zaterdag, regende het echt heel de dag en zijn we maar een rondje gaan rijden met de auto en hier en daar wat geshopt. De eerste stop was een ontbijt/lunch bij de Copenhagen Bakery. Eindelijk weer even goed brood eten was heerlijk. Daarna zijn we door gereden naar een fabriekswinkel van Verkerks. Hoe Nederlands het ook klinkt, dat was het ook. Het is een vleesverwerkingsbedrijf, gespecialiseerd in salami. In die shop kon je dus ook heel veel van hun producten kopen. Daarnaast was het eigenlijk een kleine Nederlandse winkel. We konden het niet laten om een pakje kokoskransen te kopen en een pak vruchtenhagel. We weten nu dus ook waar we kroketten, drop, stroopwafels en chocoladehagel kunnen kopen! Ten slotte zijn we nog naar de Tannery gereden. Dit is een schattig winkelcentrum met veel boetiekjes. Daar hebben we genoten van een lekkere smoothie. Op deze manier hebben we heerlijk de meeste druppels regen kunnen ontwijken!

IMG_0197IMG_0196

Op zondag, vandaag, zou het rond de middag droog worden. We wilden vandaag toch wel erg graag gaan wandelen, dus dat besloten we toch maar te gaan doen. Na een mislukte poging pannenkoeken bakken als ontbijt, zijn we in de auto gestapt richting een parkeerplaats waar een wandelroute richting Lyttleton begint. Inmiddels waren de wolken verdwenen en hebben we in het zonnetje een track gelopen waarin we in 1,5km. 300m zijn gestegen. Dit was even pittig, maar wel de moeite waard! Daarna hebben we heerlijk geluncht in Lyttleton. We merken echt dat al het eten hier echt goed is, waar je ook gaat zitten.

IMG_0200IMG_0205IMG_0198IMG_0202IMG_0204IMG_0206

Nu zijn jullie weer op de hoogte van mijn afgelopen twee weekenden! Wij gaan nu heerlijk een wijntje drinken op de bank om het weekend af te sluiten :)

1. Mandy:
    15 september 2019
    Ha Judith! Wat een heerlijk verhaal weer (en wat een prachtige foto's!!!) om op de zondagochtend hier in Nederland te mogen lezen met mijn bakje koffie! Lijkt me echt heel bijzonder om in de weekenden in de auto te stappen en steeds weer nieuwe ontdekkingen te doen; er valt zóveel te zien daar! Dat winkelcentrum ziet er helemaal uit alsof het zo van een filmset komt! Geniet nog even van jullie wijntje, dan gaan wij hier nog ff genieten van een zonovergoten, 24 graden zondag; we borrelen vanmiddag bij Eef en Eddie want Saartje is inmiddels alweer 11 geworden. Kusss!!!
  2. Schenkels J&J:
    15 september 2019
    wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt , geweldig dat je zoveel kans hebt om veel te zien van het land ..
    aan de inwendige mens word ook gedacht heel goed , genieten he .
    veel liefs uit Goirle
  3. Jurgen:
    Hoi Judith en Jeroen ,

Wat zijn het weer mooie ervaringen en mooie plekjes waar jullie allemaal geweest zijn.
    Het is ook heerlijk om even samen met jullie mee te kijken en mee tegenieten.
    Hoe staat het met de stage? doe je nog interresante ontdekkingen?
    Veel succes weer met yourny of life

xx Jurgen
  4. Ellen:
    15 september 2019
    Ha zus! Dat was lekker wakker worden vanmorgen met een nieuwe blog in de e-mail! Wat goed te lezen dat jullie zo goed voor jezelf zorgen. Het mooie weer opzoeken, lekkere biertjes en smoothies drinken en op z’n tijd een lunchje! En die foto’s....😍 die kunnen zo in een reisgids!
    Hier hebben we een zonnig weekend met lekker eten. Gisteren is Stijns broer komen eten (we hadden kip en aardappels uit de oven met olie en rozemarijn gemaakt) en vanavond hebben steken we, met mam en Ber, de BBQ aan om wat restjes van de vorige BBQ op te maken, erg vervelend allemaal.
    Succes met weer een week stage, zonnige groetjes uit Goirle😘
  5. Ineke:
    15 september 2019
    ha die Judith, wat is het toch prachtig daar! Mooi dat jullie dit allemaal meemaken en zo heerlijk genieten. Wij hebben onze koffertjes net gepakt want we vertrekken morgenochtend voor een korte vakantie naar Malaga :-) ook niet slecht toch! Geniet nog lekker van de mooie omgeving en succes met je stage en tot de volgende blog!
  6. Oma anneke:
    16 september 2019
    Hallo Judith en Jeroen, Ja, die Ineke en Jurgen heb ik net naar Eindhoven Airport gebracht. Het is nu maandagmorgen 07.00 uur. Heb ik mooi even de tijd om een reactie te geven op jouw leuke reisbeschrijving. Ik moet zeggen, je schrijft erg gezellig. Dat was een weekend waar alles elkaar afwisselde, regen, lekker eten, regenwolken, wandelen, regen en natte sneeuw, smoothie en pilsje, regen, shoppen, en de regen die als een rode draad door alles heen fladdert. Maar, ik heb wel gemerkt dat dit jullie pret niet drukt. Houden zo.
    Ik ben onder de indruk van de prachtige foto's.
    Doe je nog wel iets aan je stage ? Heeft Jeroen al enig inkomen ? Och, waar bemoei ik me ook mee, alles zal wel goed komen. Aan het einde van deze week, m.n. zondag 22 september viert ons koor haar Jaarfeest. De locatie is nog geheim. Zo'n feest is elk jaar erg leuk. Ik zal wel verslag uitbrengen als het voorbij is. Ik ben niet zo handig dat ik ook nog foto's mee kan sturen maar ik zal alles bloemrijk omschrijven, dat kun je er wel plaatjes bij bedenken.
    Ik ga nu een bakse koffie pakken. En dan over tot de orde van de maandag.
    Lieve knuffel voor allebei.
  7. Wendy en Raoul:
    16 september 2019
    Hoi Judith en Jeroen,

Ja hoor, ik heb weer tijdens mijn werk jullie verhaal gelezen. Straks krijg ik nog klachten, haha.
    Maar wat heerlijk om te lezen hoe jullie je vermaken en genieten. Mooie foto’s om de boel te illustreren maakt het af.
    Geniet ervan!

Groetjes Wendy en Raoul