Akaroa, stage en nog veel meer

6 oktober 2019 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Het is weer even geleden dat jullie iets van mij gehoord hebben. Ik heb jullie reacties ook weer gemist, dus vandaar dat ik weer even ben gaan zitten om een nieuwe blog te schrijven. Sinds de vorige blog is er weer veel gebeurd: We hebben 3 nieuwe weekenden vol avontuur gehad, ik heb wat leuke uitstapjes gemaakt voor stage, de klok is verzet en we zijn verhuisd. Dit alles is weer leesvoer genoeg voor Oma in haar pyjama achter haar laptop op zondagochtend en voor Wendy maandag op haar werk.

Zoals ik net al zei, is hier de klok al verzet. 'Spring forward' hoe dat ze dat hier noemen. Heel leuk dat dit woordgrapje alleen in het Nederlands op gaat ;-) Concreet betekent dit dat we nu 11 uur tijdsverschil hebben met Nederland. Als jullie klok verzet wordt eind oktober, is het tijdsverschil zelfs 12 uur. Ik vind het heerlijk dat het nu 's avonds weer langer licht is. Ook 's ochtends is het al licht als ik op sta. Helemaal nu we zijn verhuisd. We hebben het heel erg leuk gehad bij mijn collega en haar vriend in huis, maar we waren best wel afhankelijk van hen. Zo reed ik altijd met Melissa mee naar het werk en terug, maar soms moest ik een uur per dag op haar wachten omdat ze dan weer een afspraak had oid. Nu wonen we in Lincoln, voor mij op 6 minuten loopafstand van stage. Voor Jeroen is het ook iets dichterbij zijn werk. Het is een super nieuw huis met een gezellige host die zelf ook pas 2 maanden in dit huis woont. Deze vrouw is alleenstaand en komt (ook) uit China. Ze houdt erg van praten, dus ze was blij dat wij hier wilden komen wonen. Een man in huis vindt ze toch ook wel heel fijn; we kregen meteen de vraag om wat klusjes te doen (bureaus in elkaar zetten en schilderijen ophangen). Erg fijn om het mee huiselijk te kunnen maken. We voelen ons hier meteen thuis en we zijn blij dat we lekker zelf kunnen koken en ons ding kunnen doen.

Op stage gaat het inmiddels weer iets beter. De opdracht en de begeleiding is nog niet heel denderend, maar ik maak er het beste van. Ik heb een goede klik met mijn collega's en ik ben nog trouw elke vrijdagmiddag bij de borrel. Het in bloei komen van de cherryblossom trees is blijkbaar een ding hier. Er zijn er nog al veel en ze staan overal. Dit moest natuurlijk gefotografeerd worden (voornamelijk door de Chinezen). Dit zijn 2 collega's waar ik mee op kantoor zit (verrassend genoeg, Chinezen!).

IMG_0002IMG_0001

Verder mocht ik twee keer mee op field trip met mijn collega Peter. Peter is field researcher, dus bij hem moet ik zijn voor de leuke uitstapjes heb ik gemerkt. De eerste uitstap die ik gemaakt had, kwam vrij spontaan. Ik sprak met hem tijdens de koffie om kwart over 10. Vervolgens 5 minuten staan kletsen over wat voor veldwerk hij de komende tijd zou hebben. De conclusie van het gesprek was: Ik zie je over 10 minuten bij de auto. Dus even later zat ik met hem en nog 2 collega's in de auto op 'Indiana Jones mission' hoe dat hij dat noemde. We gingen naar een veld waar 9 jaar geleden voor het laatst iemand geweest was, om te kijken of de testopstelling nog in tact was en nog gebruikt kan worden voor een ander onderzoek. Het was een gat in de grond met een horizontale buis onder de grond waar een testopstelling in stond om drainage te meten in het weiland (zie foto's). Erg fijn om een paar uurtjes niet achter mijn computer te zitten!

IMG_0003IMG_0004IMG_0005IMG_0006

De tweede keer dat Peter mij mee nam, was meteen een hele dag. Dit was niet alleen om te kijken, maar ook om echt iets te doen. Lees: Je bent van 9:30 tot 16:30u weg en je bent anderhalf uur aan het werk. De rest van de tijd zit je in de auto om van A naar B te komen of ben je aan het lunchen. We zijn eerst naar een proefveld gereden waar we monsters van het gewas moesten nemen. Daarna zijn we gaan lunchen en na de lunch zijn we nog naar een ander proefveld gegaan waar we het aantal planten moesten tellen. Deze proefvelden liggen op gewone boerderijen, dus onderweg ook nog wat foto's gemaakt van schattige kalfjes. Leuk om te weten: In Nederland kalven koeien het hele jaar door. Hier in Nieuw Zeeland gebeurt dit maar 1 keer in het jaar, zodat alle koeien in juli/augustus een kalf krijgen. Een bedrijf heeft hier al makkelijk 500 koeien (in Nederland 100) dus je kunt je voorstellen dat er weides vol met kalfjes staan. Heel leuk om te zien!

IMG_0008IMG_0009IMG_0010IMG_0011

Zo, dit was al veel tekst. Tijd voor wat meer foto's en minder tekst. Zoals ik al zei, hebben we sinds mijn vorige blog alweer 3 weekenden vol met avontuur gehad. Het weekend van 21-22 september zijn we met twee collega's van Jeroen naar Akaroa geweest. Dit is ongeveer 1,5 uur rijden van Christchurch en ligt aan een baai. Hier zijn we op zaterdagochtend heen gereden met een geleende campervan van Jeroen zijn werk. We wilden dit weekend namelijk voor het eerst kamperen, maar omdat het 's nachts nog wel kan vriezen in deze tijd, leek het ons fijn om de mogelijkheid te hebben om verwarming aan te zetten. In onze eigen campervan kan dat niet, Jeroen mag een campervan lenen van zijn bedrijf dus toen was de beslissing snel genomen! Zaterdagmiddag hebben we rond gelopen in het kleine dorp en souvenirs geshopt. 's Avonds fish and chips gegeten op het strand en daarna WK rugby gekeken in een kroeg. De zondag zijn we vanuit Akaroa naar een waterval gewandeld en daarna op ons gemakje, met een geweldig mooie omweg langs andere baaien, terug naar huis gereden. Deze weg was af en toe wel spannend: Een eenbaans grindweg, dus het was billenknijpen en hopen dat er geen tegenliggers kwamen. Gelukkig waren die er niet. Alleen twee keer een schaap met lammeren die we onmogelijk konden passeren. Maar ook dit is goed gekomen.

IMG_0217IMG_0222IMG_0229IMG_0232IMG_0234IMG_0237IMG_0238IMG_0239IMG_0249IMG_0251IMG_0252IMG_0254

Oh en deze eenden (raar dat die beesten altijd met tweeën komen) hebben nog een leuk verhaal. We zaten aan het einde van de middag in de campervan met de deur open om een biertje te drinken. Die eenden dachten dat we ook eten hadden, dus wilden naar binnen vliegen. Ik schrok daar zo erg van, dat mijn bier overal behalve in mijn glas zat. Daarna moest ik het dus nog even goed maken met ze, want waarschijnlijk waren ze ook van mij geschrokken.

IMG_0226

Het weekend van 28-29 september zijn we in de buurt van Christchurch gebleven. Zaterdag hebben we een rondje gereden met de auto en wat geshopt. Het was niet zo'n best weer, dus wat kun je dan anders? Juist ja, naar een museum! Dus dat hebben we 's middags ook gedaan. We zijn naar het International Antarctic Centre gereden en hebben daar de nodige kennis over Antarctica opgedaan. Dit is een interactief museum, zo is er een 4D show (waar ik natuurlijk niets van kon zien, alleen kon voelen), gehandicapte pinguïns die niet meer in het wild kunnen leven, een snow storm simulator, husky's knuffelen en een ritje in een Hägglund (volgens mij kun je het niet kopen bij Ikea). Na dit avontuur hebben we genoten van een home made tapas diner. Zondag zijn we nog koffie gaan drinken in een soort kasteel op een berg. Verder een relaxed dagje gehouden om ons voor te bereiden op een werkweek en de verhuizing.

IMG_0272IMG_0277IMG_0315IMG_0275IMG_0274IMG_0319

Dit weekend, 5 en 6 oktober, was een heel geslaagd weekend. Afgelopen dinsdagavond zijn we officieel verhuisd, dus de zaterdag hebben we besteed om thuis te wennen. We hebben heel burgerlijk weekboodschappen gedaan en zijn zelfs naar de markt geweest (in de stromende regen). In de middag hebben we ons bezig gehouden met wat klussen. Een tafeltje en een bureau in een soort van Ikea bouwpakketten, dit is ons gelukt dus deze relatietest is ook geslaagd! Zondag (vandaag) scheen heerlijk de zon. We hadden daarom gepland om naar de Rakaia Gorge River te gaan en een wandeling van 9,1km te maken. Dit was een prachtige route, de foto's vertellen wel waarom. Dit was onze eerste langere wandeling. Er staat 4 uur voor, maar in een mooie 3 uur en 45 minuten waren we weer terug bij de auto. Onderweg nog genoten van een heerlijke zelfgemaakte pastasalade en natuurlijk genoeg gestopt voor de mooie plaatjes!

IMG_0311IMG_0310IMG_0302IMG_0297IMG_0295IMG_0294IMG_0293IMG_0291IMG_0324

Nog een laatste leuke verhaal over onze weg naar de wandeling toe: We kwamen een kudde schapen tegen die op de weg liepen. Dit maak je niet zomaar mee in Nederland...

IMG_0320

Zo, voorlopig genoeg leesvoer voor jullie. Ik bereid me alvast voor op de blogs die jullie gaan schrijven. Tot snel weer!!

1. Tante Sjaan uit Culemborg:
    6 oktober 2019
    mooi geschreven juudje! leuk om te zien dat de seizoenen daar gespiegeld verlopen. Prachtige foto's! Zou je in je volgende blog wat foto's van jullie optrekje kunnen delen?

Groet van tante Sjaan
  2. Wendy en Raoul:
    Hi Judith,

Ik moet je helaas teleurstellen... Ik heb het niet op maandagochtend op mijn werk gelezen, maar op zondagochtend aan de eettafel in de badjas samen met Raoul :-)!
    Heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken. Wat is het mooi daar en wat zijn jullie aan het genieten. Super leuk om te zien en ook leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven.

Liefs Wendy en Raoul
  3. Rianne:
    6 oktober 2019
    Geweldig! Moest erg lachen om sommige stukjes😂😂. Fijn dat jullie het zo goed doen samen. Kus mama 😘
  4. Willy:
    6 oktober 2019
    Wat weer een leuk verhaal en je schrijft het ook zo mooi bij sommige stukjes moest erg lachen.
    Fijn dat je een ander onderkomen hebt gevonden. Fijn dat jullie samen zoveel genieten liefs Opa en Oma
  5. Oma anneke:
    6 oktober 2019
    ook ik moet je teleurstellen. Het is nu zondag half een 's middags. en nu pas lees ik je supergezellige, interessante blog. Ik ben intussen gewassen en gestreken en zit netjes met kleding aan deze reactie te tikken.
    Eigen had ik het vandaag super druk. In de ochtend een optreden van het nieuwe koor en vanmiddag eten bij Rianne en Berry (met onze eet club) Echter, vanochtend heb ik besloten om niet te gaan zingen. Ik ken alle liedjes nog niet en het begon later dan ik in eerste instantie had gedacht. Dus hollen, vliegen, rennen. Had ik niet zo veel zin in. Dus vanochtend (wel in pyjama) het koor een mail gestuurd dat ik toch maar niet mee zong deze keer. Dus nu zit ik te wachten tot dat ik kan vertrekken naar het station om ons Nel en Peter op te halen. Zij hebben hun auto verkocht met het gevolg dat dit soort uitjes met het openbaar vervoer gedaan moeten worden. ak 14.21 uur.
    Ik lees wel dat jullie niet veel tijd verloren laten gaan. Wat beleven jullie toch veel. En wat is het daar prachtig.
    Verhuizen, wat een onderneming, daar weet ik alles van. Maak je nieuwe stulpje maar lekker naar je zin. Jullie durven, samen spullen in elkaar zetten, en dat zonder echtscheiding !
    Wat ben je aan het doen voor je stage ? Heb je al tastbare plannen of is het tot nog toe nog theorie ?
    Mijn gezondheid is trouwens maar labberdepoepie. De computer kent dit woord niet. huisarts geweest . Vreselijke hoestbuien, die van zo diep moeten komen dat ik me regelmatig van een schoon onderbroekse moest voorzien.
    Ik heb een antibiotica kuur gekregen en het gaat al weer wat beter. Het komt wel weer goed.
    Lieve Judith en Jeroen, geniet van de tijd daar, jullie ondernemen van alles, prima, daar houd ik van. Tot blogs
    en natuurlijk dikke kussen.
  6. Schenkels J&J:
    6 oktober 2019
    Zo gaat snel hoor al veel gezien en wat gewerkt , het gaat goed zo te horen en nu een fijn onderkomen ben je meer op jezelf is ook wel fijn toch . Wij zijn onze trouwdag aan het vieren op de Veluwe lekker gefietst totaal 5 daagjes ..... wij wensen jullie nog veel plezier en werk . Lieve groet op het moment uit. Beekbergen
  7. Mandy:
    6 oktober 2019
    Ha lieverd! Fijn om je weer te mogen lezen!! Adembenemdend, al die plaatjes! Ik word er zó in gezogen! En ik baal, echt, echt, super oprecht dat ik niet kan komen in het voorjaar. Wat een geweldige afwisselende natuur. Dat je zómaar telkens weer iets heel anders kunt gaan zien en beleven in de weekenden.

Heel fijn dat jullie een eigen stek gevonden hebben; ik snap dat het, hoe goed bedoeld ook, voor iedereen wel zo fijn is als je je lekker terug kunt trekken in je eigen hol en niet steeds rekening met elkaar hoeft te houden. Net als Tante Sjaan uit Culemborg zie ik graag wat foto's tegemoet.

En dan Peter met zijn veldwerk; 1,5 uur kunnen werken vanwege de enorme afstanden... als dat vaak zo gaat, is dat toch een dure buisiness, lijkt mij?!
    Hoop dat de stage in zijn algemeenheid wel wat aangenamer voor je gaat worden.

Hier is Emma inmiddels alweer "geland", letterlijk en figuurlijk. Ze is meteen kunnen beginnen bij waar ze werkte voordat ze vertrok; Zomerlust. Ondertussen is zij op zoek naar een full- time baan, en dus aan het solliciteren. Volgend jaar gaat ze weer naar school; ze wil de lerarenopleiding Engels of omgangskunde gaan volgen. Wij zijn inmiddels alweer gewend aan het met ons drieen wonen; brengt weer wat leven in de brouwerij ( en volle wasmanden vuile was)😂.
    De herfst is hier flink ingezet inmiddels; hebben al een hele week regen, behalve gisteren! Was een droge dag met een zonnetje, nét toen wij ter ere van de verjaardag van een vriendin zijn gaan solex rijden. Een heel grappige ervaring, in een heel mooie omgeving!

Nou meissie, ik ga een Belgisch Biertje inschenken op deze regenachtige zondag, samen met Nick, en zie je graag weer voorbij komen!

Kus, en lieve groet aan Jeroen!!!
  8. Wim en Angélique Sieben:
    Hai Judith en Jeroen,
    Mooi om te horen dat het goed gaat met jullie. Dat jullie genieten. Het kan ook niet anders om zo`n mooi eiland. Wim en ik vroegen ons al af of we ook niet stage konden gaan lopen op Nieuw - Zeeland. Maar dan wel op het Zuidereiland.
    De foto`s : zo mooi en een paar herkenbaar. En je verhalen: heel leuk om te lezen. Dus vooral ermee doorgaan.
    Heel veel succes met je stage, maar dat komt zekers goed. Geniet saampjes van het mooie Nieuw- Zeeland een ervaring die jullie nooit meer zullen vergeten en wat ze niet meer van jullie kunnen afnemen.
    Heel veel groetjes vanuit het regenachtige Belfeld.
  9. Jurgen:
    6 oktober 2019
    Hoi Judith hier een reactie uit het regenachtig Nederland.
    Terwijl bij jullie het voorjaar eraan komt.
    Begint hier de herfst flink aan zijn periode.
    Veel regen en vroeg donker aan het worden.
    Maar wat zitten jullie in een mooie omgeving.
    Bij ons is het bijna einde seizoen van jb-amusement daar ben ik ook wel aan toe we hebben het heel druk gehad veel nieuwe producten ontwikkeld en op de markt gezet en heb ook een nieuwe website laten maken.
    Je moet er maar eens naar kijken en zeggen wat je ervan vindt?
    Verder veel succes en plezier met je nieuwe uitstapjes en ondernemingen.

Cd Jurgen
  10. Tante 12c:
    7 oktober 2019
    Hoi Judith (en Jeroen)
    Wat bizar om te lezen dat het tijdverschil eerst 10 uur dan weer 11 uur en zometeen 12 uur is met jullie nu moet ik mijn wekker nog vroeger zetten om lekker met jullie saampjes te kunnen facetimen (of is het juist later hahaha). en wat een gekke eenden zeg vliegende ratten zijn het ook gelukkig houden die zich lekker gedeist in NL in het najaar maarja we komen met dit p**pweer ook nauwelijks buiten lekker binnen gamen haha (het regent echt heel veel hier). Jammer dat je niks kon zien tijdens die 4d ervaring en die naam van dat voertuig komt idd zo uit de ikea-catalogus haha ze zouden ook een Nederlands weerervaringscentrum kunnen maken met alleen maar regen haha. wat een leuke foto's trouwens denk dat we daar maar de hele dag naar gaan kijken inplaats van alleen maar regen hier. hebben jullie zelf ook al gerugbyd? grappig om te zien dat bij jullie de lente net begint trouwens hier leeft de herfst echt zen reputatie na. wauw dit wordt al veels te lang om een lang verhaal kort te maken: leuk om te zien dat jullie lekker genieten saampjes (hou die campervan wel heel hea) en we kijken uit naar jullie volgende avonturen samen.

lieve groetjes

tante 12c
  11. Ineke:
    7 oktober 2019
    Ha die Judith,
    intussen zijn wij weer terug uit zuid Spanje waar we een paar dagen lekker genoten hebben van het zonnetje :-) Intussen valt het hier met bakken uit de hemel en is ongeveer iedereen in mijn omgeving aan het hoesten en proesten! Het is al vaker gevraagd, maar kunnen jullie wat foto's maken van jullie nieuwe woonplek?

Wat genieten jullie daar toch! En wat een prachtige natuur! Gelijk hebben jullie dat je er (bijna) ieder weekend op uit trekt. Tot de volgende keer, dikke kus, Ineke