Verbeteringen aan de sloep, Diamond Harbor en Timaru

10 november 2019 - Timaru, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!

Het is weer tijd voor een nieuw verhaal. Deze keer weer wat langer want er is weer veel gebeurd in de afgelopen 2,5 week. Helaas heeft bij de vorige blog niemand het goede aantal zeehonden geraden... Niemand gaat dus door naar de volgende ronde, dus die koelkast houden we zelf maar (en dat komt goed uit!!!). Houd je ogen goed open, wellicht komt er nog een volgende prijsvraag.

In het huis begint het steeds gezelliger te worden. We eten nu ook regelmatig samen of drinken een wijntje in de tuin. We leren elkaar ook steeds beter kennen en we kunnen erg met elkaar lachen. Zo zijn we er achter gekomen dat Gloria haar auto gekozen heeft bij het kopen omdat haar telefoon makkelijk met bluetooth kon verbinden. Hier heb ik echt 15 minuten lang over gelachen.

1,5 week geleden is er een vriendin uit Wageningen ook in Nieuw Zeeland aangekomen. Ze woont ook in Lincoln en schrijft haar thesis bij de universiteit. Het is gezellig om zo af en toe eens samen te eten, Nederlands te kunnen praten en goede verhalen uit te kunnen wisselen.

Een ander wat minder leuk nieuwtje is dat ik sinds twee weken een wazige vlek zie met mijn linker oog. Meteen toen ik dit opmerkte, ben ik naar een optometrist gegaan om er naar te laten kijken. Inmiddels ben ik al drie keer op bezoek geweest bij een oogarts in Christchurch. Hij weet wat het is en het moet binnen 2-3 weken vanzelf weer weg gaan. In die tijd kom ik elke week op controle zodat hij het in de gaten kan houden. Dit maakt mijn stage wel een beetje moeilijker, vooral lezen gaat erg lastig. Ik probeer in deze tijd veel veldwerk te doen om toch nuttig bezig te kunnen blijven.

Verder begint de lente hier aardig in te treden. We hebben al erg mooie en warme dagen gehad. Net als in Nederland, zit er af en toe ook een flink regenachtige dag tussen. Door dit goede weer begint het kamperen ook echt te kriebelen. We vonden dat onze campervan wel wat efficiënter ingedeeld kon worden en we kregen zin om er echt ons eigen ding van te maken. In totaal zijn we twee halve zaterdagen (26 oktober en 9 november) aan het klussen geweest om onder andere de keuken opnieuw in te delen. De belangrijkste verandering is dat er nu een koelkast in past! Bedankt dat niemand hem heeft gewonnen, nu kunnen wij koud bier drinken tijdens het reizen! En zoals je kunt zien hier onder, hebben we veel meer ruimte gecreëerd om spullen op te bergen. Bedankt aan het bedrijf van Jeroen dat we daar hebben mogen klussen en het resthout hebben mogen recyclen!

IMG_0037IMG_0446

0763C7F4-6AD1-4784-9429-B8181D34056C

Na het klussen hebben we heel de auto van binnen schoon gemaakt, opgeruimd en uitgezocht. Inmiddels is ook onze airco gemaakt, dankzij de buren van het bedrijf van Jeroen. Nu is het echt helemaal onze sloep! De kampeerkriebels zijn flink aanwezig en de eerste excursies voor de Kerstvakantie hebben we ook al geboekt!

Om toch maar in de stemming te blijven, zijn we vorige week (2 en 3 november) voor een weekendje naar Timaru gereden. Dit is een stad aan de kust ongeveer 2 uur rijden ten zuiden van Christchurch. Het staat er om bekend dat het wat meer oudere gebouwen heeft, dus het leek ons leuk om daar even te kijken. De zaterdag zijn we op ons gemakje die kant in gereden. Het was best heet en de airco was nog kapot dus af en toe maar stoppen voor een ijsje of een frisse neus. Timaru zelf bleek niet heel veel te zijn. De winkels sluiten op zaterdag al om 1u 's middags dus we hebben een stadswandeling gedaan om wel de hoogtepunten van de stad te kunnen zien.

IMG_0422IMG_0421IMG_0420

Gelukkig heeft de natuur ons gered. We hadden een gratis camping opgezocht in een park aan zee. Dit park was wel echt heel mooi en 's avonds konden we op het strand mini pinguïns zien. De volgende dag waren we nog naar een ander super mooi strand in Timaru gereden.

IMG_0411IMG_0415IMG_0416IMG_0418IMG_0424IMG_0427IMG_0428

IMG_0429

De zondag zijn we via een scenic route terug gereden naar Lincoln. We kwamen door Geraldine waar we langs een vintage car & machinery museum kwamen. Daar moesten we natuurlijk wel even stoppen... Jeroen had onverwachts zijn outfit helemaal op dit uitje aangepast. Het bakje kwijl werd tot de rand toe gevuld en er moesten wel veel foto's gemaakt worden natuurlijk. Gelukkig is het me gelukt om hem weer mee naar huis te nemen.

IMG_0430IMG_0431IMG_0434IMG_0435IMG_0438

(Stiekem vond ik dit zelf ook wel heel leuk om allemaal te zien)

Oke ik ben lekker alles in een niet-chronologische volgorde aan het vertellen. Ik wil ook graag nog vertellen wat wij in het weekend van 26 en 27 oktober hebben gedaan. De zaterdag zijn we gaan klussen aan de auto. 's Avonds speelden de All Blacks (het Nieuw-Zeelandse rugby team) de halve finale van het WK tegen Engeland. Samen met Gloria zijn we naar The Labratory in Lincoln geweest om een pizza te eten, een biertje te drinken en the All Blacks aan temoedigen. Dit was een erg gezellige avond!

IMG_0409

Zondag 27 oktober was het weer een super mooie dag. We besloten om de auto in Lyttleton neer te zetten en met de ferry naar Diamond Harbor te gaan om daar te gaan wandelen. We hebben een wandeling van 1,5-2 uur langs de kust gemaakt. Weer erg mooie uitzichten gehad en genoten van het blauwe water.

IMG_0408IMG_0406IMG_0405IMG_0404IMG_0402IMG_0401

IMG_0400

Omdat ik nu toch alles in een verkeerde volgorde aan het vertellen ben, wil ik ook nog wat foto's delen van een zondagse wandeling die we 13 oktober gemaakt hebben bij Governors Bay. Bij mijn vorige blog was ik deze vergeten, echt heel slecht. We doen hier zo veel leuke dingen dat we het zelf soms gewoon niet meer weten! Maar beter laat dan nooit he!

IMG_0395IMG_0392IMG_0393

Vandaag, 10 november, zijn we 's ochtends eerst naar een Dutch Market geweest. Even rond kijken en kletsen met andere Nederlanders die in Christchurch wonen. Iemand had zelfs moeite gedaan om pepernoten te bakken dus die hebben we ook mogen proeven! Daarna zijn we naar Willowbank gereden. Dit is een dierentuin, maar wij vonden het eigenlijk meer een park met veel dieren. Echt heel leuk om daar doorheen te lopen en alle dieren van zo dichtbij te kunnen zien. Ook hebben we hier een kiwi gezien! Alleen zijn dit nachtdieren, dus we hebben hem niet op de foto kunnen zetten.

IMG_0448IMG_0450IMG_0454IMG_0456

IMG_0457

Ik denk dat ik nu ongeveer alles van de afgelopen 2,5 week wel verteld heb. Als me nog iets te binnen schiet, zal ik dat wel weer toevoegen aan de volgende blog. Heel veel liefs uit Nieuw Zeeland. Geniet van alle pepernoten en doe de groetjes aan Sinterklaas!

1. Carla:
    10 november 2019
    Wauw, wat een mooi verhaal weer om te lezen en wat een mooie foto’s zeg! Belangrijker nog om te lezen en te zien dat jullie zo enorm aan het genieten zijn van alles. Een mooie sloep hoor en met de aankomende lente geen overbodige luxe om een koud biertje uit de koelkast te kunnen pakken.🍺 Ondanks de niet chronologische volgorde van het verhaal kan ik het wel volgen hoor😀. Ik kijk weer uit naar een volgend reisverhaal en wens jullie alle goeds. Dikke 🤗😍
  2. Oma anneke:
    10 november 2019
    Deze keer is het weer zondagochtend dat ik mijn reactie op jouw essay geef. Weliswaar gewassen en gestreken (en niet in mijn pyjama.
    Zo te lezen zijn jullie gewoon op vakantie.
    Wauw, genieten all over.
    De chronologische volgorde maakt voor mij niets uit. Het is een waterval van prachtige foto's en verhalen die daarbij horen. Of dit nu een of twee weken geleden is gebeurd... een kniesoor die daarop let.
    Ik heb intussen begrepen dat jullie sloep een camper is. Ik dacht echt dat het een bootje was. (leeftijd)
    Staat er al iets van je thesis op papier ? Denk je nou niet, oma bemoei je daar niet mee. Als je dat net zo geordend schrijft als deze blog …..
    Ach, het zal wel allemaal goed komen.
    Even schrikken, het zijn wel je ogen. Is die arts, otoloog, goed genoeg ? Is daar geen speciaal oogziekenhuis ? Vanzelf overgaan ? Weten ze de oorzaak ? Ik hoef je niet zeggen, maar wees alert.
    Ja, ik heb wel zitten tellen, een stuk of zeven dacht ik.
    Maar nee, ik hoef geen glorie, ik schenk jullie de koelkast terug.
    Met mij gaat alles weer een beetje beter. Het heeft gewoon zijn tijd nodig, net als jouw thesis.
    We hebben gisteren bij opa Henk gegeten. Rianne, Berry, Ellen, Ineke, Jurgen, Tim, Willy, Henk en ik. Hij is jarig vandaag,
    maar nu is hij in Duitsland een weekje op vakantie. Het was te vroeg om jou erbij de halen via face-time om ca. 17.00 uur
    en toen lag jij nog in je bed en droomde van de kiwi, die je niet op de foto had kunnen zetten.
    Zo Judith en Jeroen, ga door op het ingeslagen pad. Dat leidt wel ergens heen zo te horen. Ik kijk al weer uit naar je volgende blog. Een dikke knuffel voor jou en Jeroen. Oma
  3. Wim en Angélique Sieben:
    10 november 2019
    De sloep is inderdaad heel mooi geworden. Wat een creativiteit. Verder alleen maar jaloerzigheid.
    Het blijft mooi en leuk om jullie belevenissen te lezen. En inderdaad wat je oma al zeg: Wees alert. Je hebt er maar 2.
    Heel veel groetjes uit Limburg.
  4. Mandy:
    10 november 2019
    Dak weer voor een mooi verhaal, en dat je ons “meeneemt”! Auto is prachtig én praktisch geworden! En ik ben her met Carla eens: chronologisch of niet, het is zeker goed te volgen! Hoop dat het met je oog uiteindelijk meevalt!!!
    Dikke kus!
    Mandy
  5. Wendy en Raoul:
    Hoi Judith en Jeroen,

Vervelend van je oog zeg, wel fijn dat het in de gaten gehouden wordt. Hopen dat het snel beter gaat!
    Jullie sloep ziet er goed uit, daar kan je lekker mee weg. Genieten hoor!
    En die foto’s ook, pfff... Wat is het mooi daar!
    Jaloersmakend 😝.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Nu heerlijk op de bank gelezen, incl. kruik (Buurmannetje heeft het koud 🥶).

Liefs Wendy en Raoul
  6. John en Heleen de Bruin:
    10 november 2019
    Nou een heel verhaal zo, eigen sloep verbouwd👍🔨, ziet er goed uit.Ik hoop voor je dat oog snel beter wordt.
    mooie fotos ,
    Wij zijn ook nog druk met klussen, samen met aannemer, gaat allemaal vlotjes.
    Nog veel plezier daar in kiwi-land
    Groetjes John en Heleen
  7. Jurgen:
    11 november 2019
    Goedemorgen Judith ,

Wat een mooi verhaal en zeer leuke foto,s van je omgeving.
    Hoop dat het gauw weer goedkomt met je zicht?
    Afgelopen waren we allemaal samen bij opa om gezellig te eten met zijn allen.
    Ellen heeft nog geprobeerd te facetimen met je , maar dat lukt niet bij jouw was het nog 7 uur volgende keer proberen we het weer.
    En ook belangrijk zaterdag komt sinterklaas weer aan in Nederland.
    Veel plezier en succes met je stage

Grt Jurgen
  8. Tante 12c:
    11 november 2019
    Hoi Judith en Jeroen.

Mooie foto's, leuke verhalen, ziet er gezellig uit en zo. Zijn je huisgenoten net zo leuk als hier? Wij hebben net een nieuwe Colombiaanse dame kunnen verwelkomen in de kamer van leuk dus we kunnen ons geluk niet op. En geheel toevallig heeft Maikel een voetbal in het oog van Bart geschopt en die zag daarna ook een vlek, het blijkt slechts een kneuzing en trekt vanzelf weg.
    Geniet ervan, veel plezier en we kijken uit naar het volgende verhaal.

Groetjes

Tante 12c
  9. Ineke:
    13 november 2019
    Ha die Judith en Jeroen,
    wat een feest om jullie blog te lezen zeg! Goed dat jullie in de weekenden op pad gaan met jullie sloep (die er echt heel professioneel uit ziet :-)) om de prachtige omgeving te ontdekken. Echt fijn om jullie zo te zien genieten! Hier in Nederland is het herfst met alle verschijnselen die daarbij horen (lees: koud en nat). Zaterdag komt de goedheiligman weer aan in ons landje.. op jouw verjaardag nog wel! Ik wens je alvast een hele fijne verjaardag daar in het verre Nieuw Zeeland, dikke knuffel voor jullie xxx