Verjaardagsweekend en mijn cadeau van Jeroen

24 november 2019 - Sumner, Nieuw-Zeeland

Zo daar zijn we weer, precies twee weken later en ik heb weer een hoop te vertellen. De titel verklapt natuurlijk al een beetje wat ik ga vertellen, dus als je nieuwsgierig bent wat ik van Jeroen heb gekregen voor mijn verjaardag, lees dan snel verder!

Mijn verjaardagsweekend begon al vroeg. Vrijdag 15 november waren we vrij, omdat het 'Canterbury Anniversary' was. We wilden eigenlijk een lang weekend weg, maar op zaterdag zou het op bijna alle plekken in een straal van 3 uur rijden slecht weer worden, behalve in Christchurch zelf. We besloten het weekend dus maar in omgeving Christchurch te blijven. Op vrijdag was er een agricultural show, wat een van de grootste festivals van Christchurch is. Dit leek ons wel wat, dus we zijn daar samen met Laura (vriendin vanuit Wageningen) heen gegaan. Het was veel meer dan alleen agrarische machines, zo waren er ook wedstrijden in schapen scheren, schapen hoeden, paardrijden in verschillende disciplines en houtbewerking. Genoeg te zien dus, en er was vooral ook veel eten. We hebben ervan genoten!

IMG_0462IMG_0463

IMG_0464IMG_0465

Sinds een tijdje was ik ook op zoek naar een leren hoed. Op de agricultural show was een stand waar ze veel verschillende hoeden verkochten. Hier zat ook mijn perfecte hoed bij! Ik kon hem niet laten liggen en heb hem maar gekocht!

Aan het einde van de middag zijn Jeroen en ik door gereden naar een camping vlakbij Sumner. Dit is een dorpje/wijk van Christchurch aan de oostkust. Hier hebben we heerlijk kunnen relaxen, lekker tapas gegeten, een avondwandeling gemaakt en daarna geslapen.

IMG_0469IMG_0470IMG_0466

IMG_0467IMG_0468

Na een heerlijk rustige nacht werd ik wakker als 25 jarige, op een camping, in de zon. Heel gek om ineens in de lente jarig te zijn. Bijzonder ook om te kunnen kamperen in november! Onze camping lag op de route van een geweldig mooie wandeling. Deze wandeling stond dus op de planning voor deze zaterdagochtend. Na een heerlijk ontbijtje zijn we gaan wandelen. Het was een beetje winderig, maar dat mocht de pret zeker niet drukken.

IMG_0472IMG_0473IMG_0474IMG_0475IMG_0478IMG_0479

Na de wandeling zijn we naar Sumner gereden voor een verrassing van Vera. Zij had met Jeroen geregeld dat we een taartje mochten gaan eten bij een bakker. Echt een super leuke verrassing, ik had dit niet verwacht. De honeypie smaakte daarom veel lekkerder! Dankjewel Vera!!

IMG_0480

Na dit lekkere taartje zijn we naar Akaroa gereden. Onze sloep hadden we geparkeerd op een gratis camping vlakbij het centrum. Hier konden we mooi overnachten! Daarna zijn we het centrum in gelopen om nog wat souvenirs te shoppen, een borrel te drinken op mijn verjaardag en een hapje te eten. Ondanks de wind hebben we heel de dag genoten van het zonnetje. Ik heb super veel felicitaties gehad en ook met veel mensen gebeld. Erg leuk dat ik extra lang jarig was. Met 12 uur tijdsverschil met Nederland, was ik jarig tot de volgende middag 12 uur. Ik heb de volledige 36 uur genoten!

IMG_0481IMG_0482IMG_0483

De reden waarom wij naar Akaroa waren gegaan, was de planning dat wij zondagochtend wilden gaan zwemmen met dolfijnen. We hadden een tour geboekt om half 9, dus om zo lang mogelijk in bed te blijven liggen, moesten we zo dichtbij mogelijk slapen. Als voorbereiding op het relatief vroege opstaan op de zondagochtend, hadden we het eitje voor het zondagsontbijt op zaterdagavond al gekookt. De broodjes hadden ze donderdag in de winkel al afgebakken. Gewassen en gestreken waren we klaar voor het zwemmen met dolfijnen! We moesten onszelf in dikke wetsuits hijsen, wat de ochtendgymnastiek van de dag was. We hebben in totaal een tour gehad van 2 uur waarbij we op zoek zijn gegaan naar de Hector dolfijn, de kleinste dolfijnensoort ter wereld (klopt dat, biologen?), op de oceaan. We hebben 2 dolfijnen gezien, wat pinguïns, een zeehond en een hele mooie omgeving! Helaas hebben we geen dolfijnen kunnen vinden die ook met ons wilden zwemmen. Dit is het risico van een tour die afhankelijk is van wilde dieren. Toch ook goed om te weten dat deze dieren niet opgesloten worden in kleine kooien om als attractie te dienen voor toeristen. We hebben alsnog genoten van deze excursie, en ook nog de helft van ons geld terug gekregen van de organisatie. Erg goed geregeld dus! En een reden voor ons om nog een keer terug te gaan om het nog een keer te proberen. Blijkbaar is het vrij zeldzaam dat dit gebeurt, natuurlijk had ik van te voren kunnen weten dat ik dat zeldzame geval zou zijn. Als we deze lijn door trekken, hebben we stralend week tijdens onze trip in Fjordland en Westcoast (want dat zijn ook zeldzame gebeurtenissen)!

IMG_0492IMG_0491IMG_0490IMG_0489IMG_0488IMG_0485IMG_0484

Na een warme douche (dit was nodig want het was toch wel een beetje vies nat geworden in die pakken), zijn we met een omweg weer richting huis gereden. Het is geen straf om in de auto te zitten en rond te rijden. Onderweg hebben we nog geluncht op een prachtige locatie. Erg zonde dat zulke locaties eten kunnen serveren wat niet lekker is. Ik heb in ieder geval weer gemerkt dat ik intens ongelukkig kan worden van slecht eten. Gelukkig vind ik veel eten wel lekker en kunnen de meeste koks hier wel lekker koken!

IMG_0494IMG_0493

Afgelopen vrijdag, 22 november, was het dan eindelijk zo ver: het verjaardagscadeau van Jeroen. Hij had kaartjes gekocht voor het National New Zealand Ballet, die een uitvoering deden van Hansel and Gretel. De voorstelling was in het Royal Isaac theater in Christchurch. Alleen al om dat theater te zien was een feestje op zich! De uitvoering was ook echt super gaaf! Heel knap hoe die mensen dat kunnen. Er werd echt een verhaal verteld met alleen maar dans. Voorafgaand aan de voorstelling zijn we heel romantisch gaan eten bij de Burgerfuel. Goeie burgers met zoete aardappel friet!

IMG_0496IMG_0500IMG_0503IMG_0504

Dankjewel nogmaals Jeroen voor dit prachtige cadeau!

Zaterdag wilden we een wandeling gaan maken naar de top van een berg naast een meer. De weersvoorspellingen zeiden dat het mooi zonnig zou zijn daar, maar toen we daar aan kwamen, bleek het vrij bewolkt te zijn. De top van de berg was ook verstopt in een wolk, dus we hebben alleen het eerste stuk kunnen lopen. We moeten dus nog een keertje terug om de hele wandeling te maken. Daarna zijn we op een plekje aan het meer gaan lunchen. Na de lunch zijn we met de sloep naar een gratis camping in Whitecliff gereden. Dit was echt in the middle of nowhere, zonder bereik, zonder winkel, restaurant of wat dan ook in de buurt. Wel heel veel vogels en natuur, dus we hebben genoten!

IMG_0505IMG_0506IMG_0509IMG_0513IMG_0510IMG_0514IMG_0511

Zondag zijn we op ons gemakje wakker geworden van de vogeltjes, heerlijk zondags ontbijtje gegeten en daarna op ons gemakje richting huis gereden. Het was weer een geslaagd weekend! Maar dat is het eigenlijk altijd wel. Ik ben nog elke dag dankbaar dat ik hier mag zijn en zo veel mee mag maken!

1. Jurgen:
    Hoi Judith en Jeroen

Wat een leuke foto's en verhalen weer.
    In ieder geval nog gefeliciteerd je bent nu een halve Sarah 25.
    Is het eten en drinken duur daar? Of vergelijkbaar?
    Hier begint de winter echt zijn intrede te doen vroeg donker en af en toe al vorst.
    Maar ja dat hoort er ook bij.
    Geniet van de tijd daar en tot een volgende keer.

Grt Jurgen
  2. Oma anneke:
    24 november 2019
    Goh Judith, deze keer zit ik weer eens in mijn pyjama, haar
    door de war en ongedouched jouw blog te lezen. Wel een lekker koffietje erbij. Het lijkt wel een vakantietrip. Jullie ondernemen veel en je kunt het ook nog eens bloemrijk vertellen. Een genot om te lezen.
    Hier gaat alles rustig zijn gangetje.
    Vanmiddag is het eten bij Henk en Willy. Ga ik om 5 voor 2 mijn zus en Peter en Geertje bij het station in Tilburg ophalen. Ze hebben hun auto opgeruimd, werd te weinig gebruikt. Tja in Den Haag doe je alles met openbaar vervoer.
    Hoe zit het eigenlijk met ov daar bij jullie? Is er dat zowiezo ?
    Nou, naar dat ballet had ik ook wel mee gewild. Daar houd ik
    wel van.
    Je moet er wel veel voor over hebben om met dolfijnen te zwemmen. Ik zie er de charme niet van in. Dat beest snapt er volgens mij niks van. Maar ja, misschien praat ik anders als ik het daadwerkelijk eens zou doen, maar die kans is nihil wat mij betreft. Maar laat je door dit negatieve geklets niet weerhouden. Ik zal wel van je horen als het wel gelukt is en of het de moeite waard was.
    Het zonnetje schijnt hier. Vannacht heeft een beetje gevroren. Lekker fris weer dus.
    Vieren ze daar sinterklaas ? Of alleen Kerst ?
    De komende maand hebben we weer een aantal Kerst optredens met het koor. Dat is altijd heel leuk. Dan kleden we ons een beetje kerstig aan (kerstmuts met lichtjes, hier en daar een kerstballetje, alles helemaal naar eigen inzicht, niets is verplicht) Maar plezier hebben we wel.
    Ik wens je voor straks wel te rusten en ik ga een leuke dag tegemoet. Dikke kus voor jou en voor Jeroen, smak, smak.
  3. Ineke:
    24 november 2019
    Lieve Judith, wat een top weekend was dat weer! Je hebt inderdaad een hele gave hoed uitgekozen, staat je goed chick! En jouw verjaardag een keer in de lente te mogen vieren, hoe bijzonder is dat? Geniet nog maar lekker door daar samen, want dat is iets wat je aan elke foto kunt aflezen. Veel groetjes aan Jeroen! Dikke kus xxx
  4. Mandy:
    24 november 2019
    God, wat hebben jullie het goed daar! Letterlijk een wereld van verschil met hier. Ik word stil van de prachtige plaatjes, de zee van ruimte, rust en natuur! Dat je zomaar “binnen handbereik” al dat moois hebt... En de sfeer die ik meen te proeven; overal waar jullie komen lijkt het zo relaxed, of er nu niemand is of er veel mensen zijn.
    Wat bijzonder dat jullie dit op deze manier mogen meemaken; ik snap dat je dankbaar bent! En Jeroen weet ook nog eens hoe hij een vrouw moet verrassen voor haar verjaardag! Is er nou niet EEN minpuntje op te noemen? Alleen maar om te kunnen lezen dat jullie het ook af en toe wel eens IETSJE minder hebben? 😜😉
    Fijn dat je ons weer even hebt meegenomen; altijd heerlijk op de zondagochtend, zeker in de WINTER!
    Tot de volgende keer weer, lieve mensen!
    Kus !!! Mandy
  5. Schenkels J&J:
    24 november 2019
    D aar zijn we weer nu in het verre downunder afgelopen Vrijdag vertrokken nu is het Zondag liggen lekker aan het zwembad bij Brigitte en Paul. ..
    Fijn om jullie verhaal weer te lezen is echt genieten voor jullie maar voor ons zeker ook het lijkt dat jullie alleen maar kunnen lachen op alle foto,s zo hebben jullie het naar je zin geweldig ,jullie benutten je vrije tijd ook erg goed .en wat een prachtig cadeau van Jeroen .fijn dat jullie het zo goed kunnen vinden .lieve groet ook van Brigitte en Paul
  6. John en Heleen de Bruin:
    24 november 2019
    Samen met oma de Bruin, verhalen en foto's bekeken.
    Oma ziet dat jullie erg genieten van Nieuw Zeeland. En de groeten van Oma 👍
  7. Carla:
    24 november 2019
    Jullie liggen nu, als het goed is, lekker te slapen terwijl ik weer volop zit te genieten van jullie verhaal. Wat een prachtige foto’s weer. Ongelofelijk wat jullie daar allemaal zien en meemaken. Jullie hebben in ieder geval nog een reden om nogmaals te proberen om dolfijnen te spotten. Ik hoop van harte dat je ze dan wel ziet. Je hebt een super gave hoed, staat je echt goed! En wat een fantastisch verjaardagscadeau heb je gekregen van Jeroen. Ik ben blij te lezen dat jullie zoveel ondernemen samen en dat jullie zo kunnen genieten van alles om je heen. Hier is het koud, ik heb niks met de winter. Het mag van mij dan ook weer snel lente en warmer worden. Anderzijds is het wel gezellig om ‘s avonds de kaarsjes aan te steken en lekker bank te hangen. Volgende week vrijdag gaan wij een weekendje naar Boedapest. Dan kunnen we eindelijk het huis van Luuk en zijn vriendin zien. Zij nemen ons mee en laten, zoals ik al veel heb gehoord, de mooie stad Boedapest zien. Vliegen is niet mijn hobby, maar ik heb er super veel zin in. Gaat dus helemaal goed komen. Ik wens jullie alle goeds en tot de volgende keer! Liefs en knuffels van ons 💋
  8. Wendy en Raoul:
    25 november 2019
    Lieve Judith en Jeroen,

Wat een leuk verhaal weer, heerlijk om te lezen.
    Dit keer niet lezen op mijn werk achter mijn bureau, maar met buikgriep op bed.
    Jullie verhaal maakt mij een klein beetje beter :-)!
    Fantastisch om te lezen en te zien hoe mooi het daar is en hoe jullie genieten!

Liefs Wendy
  9. Ellen:
    25 november 2019
    Hee zus! Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven over jullie bijzondere avonturen daar. Het is elke keer weer een feestje om te lezen!
    Heerlijk om te zien dat jullie elk weekend pakken om erop uit te gaan, nieuwe plekjes ontdekken waarvan de foto’s op jullie blog nog mooier zijn dan die uit een reisgids of op Google en jullie zo te zien stralen en zichtbaar genieten!

Hier is het, zoals je leest, herfst. Prachtig om te wandelen in de bossen en om erwtensoep te maken!
    Op school hebben we vandaag pietengym gehad, zo leuk om die gezichtjes van die kids vol verwondering te zien!
    Verder zijn de voorbereidingen voor ‘het heerlijk avondje’ (zeg maar hele dag) zaterdag bij de schoonfamilie in volle gang: surprises knutselen........
    Daar vieren ze natuurlijk geen sinterklaas.. maar wellicht, als jullie hard genoeg zingen, dat hij jullie toch hoort!
    Veel liefs weer en we kijken al uit naar de volgende blog!