Kerstvakantie in de zomer deel 1

5 januari 2020 - Catlins, Nieuw-Zeeland

De beste wensen voor het nieuwe jaar!! Ik wens jullie allemaal een heel gezond en gelukkig 2020. Ik hoop dat jullie hem net zo goed gestart zijn als wij. En ik hoop ook dat jullie allemaal extra genoten hebben van jullie familie om je heen tijdens de feestdagen. Ik heb ze stiekem toch wel een beetje gemist, maar vertel dat maar niet tegen ze, dadelijk denken ze nog dat ik terug naar huis wil...

Maar goed, ik heb weer enorm veel te vertellen. Inmiddels zitten we weer lekker rustig op de bank en zijn de eerste wasjes al gedraaid. We zitten nu echt uit te rusten van de vakantie. We hebben een kleine 2600 km gereden en zo ontzettend veel moois gezien; uiteindelijk weet je gewoon echt niet meer waar je nog foto's van moet maken. In deze afstand hebben we een groot deel van het Zuidereiland gezien, ik heb een kaartje bijgevoegd om aan te geven waar we allemaal geweest zijn. We zijn dus veel langs de kust gereden, maar in de verschillende delen was de natuur ook weer heel anders. Kijk en geniet maar van dit reisverslag, ik neem jullie graag mee op reis!

Route kerstvakantie

De 'wereldreis' begon al op vrijdag 20 december. Deze middag had ik eindejaars lunch BBQ bij mij op het werk en ook bij Jeroen op het werk werd de BBQ aangestoken. 's Avonds werden wij door twee Indiase vrienden uitgenodigd om te komen eten. Links is Soham, een collega van Jeroen. Rechts is Atman, een student aan de Lincoln Universiteit die ik heb leren kennen bij een van mijn veldwerk taken. Ze hadden heerlijk Indiaas gekookt, we hebben echt zitten smikkelen!

IMG_0580IMG_0584

Vanuit Lincoln zijn we op zaterdag 21 december 's ochtends vertrokken richting het zuiden. Onze eerste stop was Oamaru, dit is een niet te klein, gezellig stadje waar ze veel oude victoriaanse gebouwen en steampunk hebben waardoor het veel sfeer heeft.

IMG_0584IMG_0585IMG_0586

Om de vakantie dan echt goed te beginnen, hebben we onszelf hier op een heerlijke pizzalunch getrakteerd. Deze was echt de beste, gerookte zalm met roomkaas!

IMG_0583

Na de lunch zijn we nog naar een uitzichtpunt #1 gereden en vervolgens hebben we overnacht op een gratis camping vlakbij de stad. Deze 'camping' was een soort parkeerstrook op gras langs de weg met een wc. Een wasbak zit in de sloep dus meer heb je ook niet nodig. Achter de heuvel was het strand, niet verkeerd voor een gratis camping denk ik zo!

IMG_0587IMG_0588

IMG_0599IMG_0600

De volgende dag zijn we met een aantal tussenstops naar Dunedin gereden. Vanaf Dunedin start de Southern Scenic Route die we graag wilden volgen. Aan deze route zitten mooie stops die de moeite waard zijn voor een foto. De eerste stop van vandaag waren de Mouraki Boulders. Dit is een typische plek waar ze geld willen maken van toerisme: Je moet er betalen om het strand op te mogen om de stenen te zien. Op zich mooie keien, maar we vonden het een beetje te veel uitgelicht voor wat het was. Oordeel zelf maar ;) De fotografiekunsten van Jeroen maken alles wel wat mooier he!

IMG_0601

De volgende stop was heel dichtbij, het Katiki point Lighthouse (uitzichtpunt #2). Dit is denk ik wel een van mijn favoriete stops van heel de vakantie. Het weer was heel goed en de locatie was prachtig. Super weinig toeristen en heel veel zeeleeuwen die actief waren. Hier heb ik echt genoten! Oh ja, Jeroen deed ook even na hoe een zeeleeuw doet.

IMG_0596IMG_0594IMG_0598

IMG_0602IMG_0604

Nog een stukje verder zijn we bij een historische boerderij gestopt. Dit was een van de eerste boerderijen van Nieuw-Zeeland. En, staat het ons goed? Een klein optrekje met veel land?

IMG_0606IMG_0599

IMG_0607IMG_0608

De laatste stop van vandaag is Dunedin. Dit is een wat grotere stad waar de Otago Universiteit ook gevestigd is. Hierdoor is Dunedin een levendige studentenstad. Echter was het vakantie, dus alle studenten waren niet thuis. Toch was het een mooie stad om te zien en hadden ze lekker bier. Het is maar goed dat we midden in de stad een gratis camping hadden gevonden zodat we niet meer hoefden te rijden! Inmiddels was dit al de derde gratis camping van deze vakantie en rook het niet meer zo fris in de sloep; de meeste gratis campings hebben namelijk geen douche. We besloten dus om de volgende dag naar een zwembad te gaan om een ochtendje te zwemmen (en daarna lekker warm te kunnen douchen)! Slim plan vonden we zelf. Daarna zijn we nog gaan kijken bij een van de steilste straten van de wereld, ook in Dunedin. Na dit culturele uitstapje was het tijd om weer door te rijden en nu echt met de Southern Scenic Route te beginnen.

IMG_0610IMG_0611

IMG_0600IMG_0613

Zijn jullie de tel al kwijt bij welke dag we nu zijn? Wij waren dat in ieder geval wel... Maar ik ga het nu hebben over maandag 23 december. Bij jullie zal alle kerstgezelligheid er flink in gezeten hebben, wij hadden eerst nog wat mooie stops en een paar honderd kilometer voor de boeg. Na het zwemmen zijn we naar Tunnel Beach gereden voor uitzichtpunt #3. Dit was een erg steile wandeling naar beneden (47 verdiepingen zegt de Iphone), maar zeker de moeite waard. We kwamen aan op een plek met prachtig uitzicht over de ruige kust met krachtige golven. Hier was ook nog een tunnel, zoals de naam al zegt, naar een lagergelegen strand. Ik vond het toch wel spannend om daar naartoe te lopen, omdat de golven zo ontzettend sterk waren. Maar wat was het prachtig!

IMG_0616IMG_0617IMG_0618

IMG_0621IMG_0622

IMG_0624IMG_0623

Hierna hebben we nog een klein stukje gereden tot aan een (gratis) camping in Brighton. Ook dit was weer op een prachtige locatie aan de kust. Helaas is het hier 's avonds begonnen met regenen en is het de hele dag erna druilerig geweest. Toch ook wel gezellig en knus om samen te ontbijten in de sloep. Het lukt zelfs om droog te staan onder de achterklep om een eitje te bakken, wat is Jeroen toch een schatje he!

IMG_0628IMG_0616

IMG_0627IMG_0617

Doordat het lekker had geregend 's nachts en 's ochtends, kan ik nu wel mooi een beetje laten zien waar ik met stage mee bezig ben. Ja jongens, even wakker worden uit die droom waar ik in leef en terug naar de realiteit. Ik ben hier voor stage he, dus er moet ook nog wat gedaan worden. In deze foto is heel mooi te zien dat (regen)water van de berg naar beneden stroomt in verschillende geultjes. Doordat op dit stuk land geen gewas staat wat dit proces (runoff) tegen kan houden, zie je het heel mooi gebeuren.

IMG_0629

Zo, dat was het wel weer. Genoeg aan stage gedacht voor de vakantie. We hadden eerst nog een hele korte stop bij een huisje wat vroeger gebruikt werd als stopplaats voor mijnwerkers die onderweg waren naar de mijnen. Daarna zijn we doorgereden naar Nugget Point. Dit is ook een vrij bekend uitzichtpunt (nummer 4?). Het lijkt nu iets minder mooi omdat de zon niet schijnt, maar het was wederom mooi!

IMG_0630IMG_0632IMG_0633

Hierna zijn we naar een enorm mooie waterval gereden. Het bezichtigen van een waterval is natuurlijk wat je het beste kunt doen als het regent. Alhoewel het niet echt meer regende, maar het leek heel de dag alsof het kon gaan regenen. En je weet maar nooit hier...  Doordat we naar deze watervallen reden, zijn we aangekomen in The Catlins. Dit is de naam van een gebied in het zuiden van Nieuw-Zeeland. De waterval heet de Purakaunui Falls en het is de meest gefotografeerde waterval van Nieuw-Zeeland.

IMG_0636IMG_0635

De volgende stop vandaag was de Florence Hill Lookout (#10000, ik stop met tellen). Dit strand heeft goede golven om te surfen en is bekend om de competitie hoge golf surfen.

IMG_0638

De laatste stop was een korte wandeling naar Lake Wilkie. We hadden nog wel wat energie over om wat te zien dus we gaven het een kans. We hadden lage verwachtingen omdat het een niet erg populaire en bekende plek is. We moeten dit vaker doen want het was echt prachtig! 0 toeristen en het meer weerspiegelde de bosrand, erg gaaf!

IMG_0639IMG_0640

Na nog een kleine rit kwamen we aan op onze (voorlopig laatste) gratis camping in Waikawa (ergens aan de zuidkust). Het klaarde op en we hebben nog heerlijk kunnen eten in de zon. De wind was nog wel wat fris, maar we mogen niet klagen. Bij de camping nog een kleine wandeling gemaakt en een Nieuw-Zeelandse duif gespot. De meeste vogels die we zien zijn te snel en kunnen we niet fotograferen. Deze was dik en langzaam dus konden we wel fotograferen!

IMG_0641IMG_0643IMG_0642

Dat was onze kerstavond, hier doen ze daar niet aan dus wij ook niet haha. Woensdag 25 december was het Christmas Day, de enige dag dat ze hier iets aan kerst doen, en wij dus ook. De eindbestemming van de dag was dus ook een airbnb die we geboekt hadden. We vonden het toch wel leuk om wat meer luxe te hebben (een douche en ligbad) en een fatsoenlijke keuken om wat uitgebreider in te kunnen koken. Voordat we daar waren, hadden we nog een paar stops op de planning staan. De eerste was Curio Bay. Een mooie baai waar aan het einde van de dag de geeloog pinguïn aan land komt. Wij waren er aan het begin van de dag dus geen pinguïn gezien. Ook was er een zogenoemde 'fossil forest'. Met een of andere gebeurtenis is hier een stuk bos versteend. De boomstammen kun je nog steeds herkennen. En de uitzichten zijn wederom prachtig! De zon schijnt weer wat alles net weer wat mooier maakt.

IMG_0644IMG_0645IMG_0647

Hoe kun je je kerstdag nou beter besteden dan op het meest zuidelijke punt van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland? Niet! Dus dat deden we maar. En gek genoeg waren hier geen enkele andere mensen. We hebben dus goed de tijd genomen om foto's te maken. Je kunt al een beetje zien dat we inspiratieloos aan het worden zijn hoe we op de foto moeten. Dit gaat nog leuke plaatjes opleveren ;)

IMG_0649IMG_0648IMG_0650

IMG_0651IMG_0652

IMG_0653IMG_0654

Fun fact: Dit zuidelijkste puntje van Zuidereiland lijkt het verste weg van huis, maar dat is het niet. Het verste weg van huis wat we tot nu toe zijn geweest is in Dunedin. Ik heb nog wel mijn vraagtekens hoe Google dit bepaalt, maar voor nu neem ik aan dat het zo is.

We reden door naar een plek met iets meer toeristen: Waipara Lighthouse. Weer een vuurtoren met hele mooie uitzichten. Het heeft verder niet veel woorden nodig.

IMG_0655IMG_0656

De een na laatste stop van vandaag was Bluff: De plek waar vele mensen van denken dat het het meest zuidelijke punt van Zuidereiland is, omdat vanuit daar een ferry vertrekt naar Steward Island. Steward Island is een eiland nog ten zuiden van Zuidereiland, maar hier zijn we niet geweest.

IMG_0658IMG_0659IMG_0660

Zo, dat waren al best veel stops voor vandaag. Nu moesten we alleen nog van Bluff naar Gore rijden. In Gore zit de aribnb die we geboekt hadden. Hier hadden we een eigen appartementje op een boerderij waar ze schapen, koeien en alpacas houden (en een hele lieve knuffel hond). Natuurlijk hebben we even een rondje gelopen over de boerderij om even te kijken. Daarna hebben we genoten van een bad, een kerstdiner en een heerlijk bed! Voor het diner hadden we een maiskolf voor de vitamientjes, zelfgemaakte aardappelgratin en mosselen! De mosselen waren lekker hoor opa, maar ik moet die van jou nog eens proeven om te vergelijken welke beter zijn!

IMG_0661IMG_0662IMG_0663

IMG_0665IMG_0664IMG_0666

Zo dat is wel even genoeg leesvoer voor jullie. Ik ga nog even genieten van een heerlijk avondje op de bank en nog even niet aan stage denken wat morgen begint. Ik laat nog wat werk over zodat ik de rest van mijn blog kan schrijven als ik niets te doen heb op stage komende week. Zo krijgen jullie deze week 2 mailtjes met een verhaal, leuk he!

Nou ik hoop dat het voor jullie net voelt alsof jullie erbij waren. Ik krijg in ieder geval weer een warm gevoel bij het maken van deze blog. Tot heel snel!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Suus:
    5 januari 2020
    Ziet er uit alsof jullie een heerlijke vakantie hebben gehad!
    Nog een gelukkig nieuwjaar gewenst en geniet nog even van al het moois daar :)

Liefs uit het druilerige kikkerlandje
  2. Ineke:
    5 januari 2020
    Allereerst gelukkig nieuwjaar Judith en Jeroen!
    Wat een fijn verhaal weer en wat een prachtige foto's. Die foto waar het bos spiegelt in het meer is echt heeeel gaaf!
    Hoe warm is het bij jullie nu? En krijgen jullie iets mee van de mega bosbranden in Australie? Of ligt dat te ver weg? Ik kijk nu al uit naar deel 2 van jullie reis.
    lieve groetjes Ineke
  3. Jurgen:
    Goedemorgen Judith en Jeroen

Ook voor jullie de beste wensen voor 2020.
    Wat een mooie plaatjes weer van die mooie omgeving.
    Wij hebben dit jaar bij oma Anneke het jaar afgesloten, was een heel mooi gezicht op 15 hoog met al dat vuurwerk.
    Oma had goed voor ons bezorgt maar dat weet je wel dat kan ze als geen ander.
    Nu weer in het normale leven maar dat is ook niet erg.
    Veel plezier nog en liefs van mij xx Jurgen
  4. Ellen:
    5 januari 2020
    Ha lieve zus en Jeroen! Wat is dit weer een mooie blog! Heel leuk geschreven en al die prachtige foto’s...... een feestje om zo de laatste vakantiedag mee te beginnen. O nee, hier wil ik eigenlijk ook nog even niet aan denken!
    Nu ben ik degene die in haar pyjama de blog zit te lezen, haha! Zit toch ergens in de familie....

Het lijkt me heel bijzonder om kerst in de zomer te vieren, maar ik ben wel blij te lezen dat je ons toch ook een beetje mist.
    Dat optrekje met veel land staat jullie best goed, maar als dat optrekje in NL zou staan zou het helemaal perfect staan!

Jullie hebben weer genoeg avonturen beleefd om voorlopig op te teren en je stage af te maken. Je kunt al wel lekker uitkijken naar een volgend avontuur!!!! (Terwijl wij uitkijken naar jouw volgende blog :) )
    Veel liefs! Xx
  5. Oma anneke:
    5 januari 2020
    Hallo lieve kinderen, tjonge jonge, wat kunnen jullie gezellig verslag maken. Als je scriptie ook van dit niveau is Judith, slaag je zeker. Ik kan er zo van genieten, alsof ik er zelf bij ben, alles doorspekt met de nodige humor.
    Het is nu ongeveer kwart over elf, maar toch zit ik nog in pyjama, mijn favoriet voor de zondag ochtend.
    Ik ben van plan om vanmiddag naar de bios te gaan:
    "huisvrouwen bestaan niet" volgens de recensie een feel good film. Wel aan mij besteed. Koop ik een kleintje witte wijn om lekker te nippen onder het film kijken en ik ben de hele middag weer zoet.
    Lief van jou om aan mijn verjaardag te denken en heel fijn om jullie stemmen weer eens te horen.
    Nog veel plezier verder en dikke kussen van mij voor jullie. Oma
  6. Jolanda:
    Hallee!

Ook voor jullie natuurlijk de beste wensen.
    Jullie zijn 2020 in ieder geval op een speciale manier begonnen.
    Het moet dus wel een memorabel jaar worden. 😀
    Wij zitten ook uit te rusten nu, want we hebben zoals gewoonlijk net gesport. Dus lekker lui met een ontbijtje en een blog van jou.
    Voor jou nog even een paar weekjes knallen voor je stage, en dan kunnen jullie samen met Frank op reis.
    Ook dat belooft weer een mooie blog te worden🤪
    Geniet nog van je stage en tot later!
  7. Carla:
    5 januari 2020
    Hoi Judith en Jeroen. Ook voor jullie een gelukkig nieuwjaar. Een deel van 2020 zal net als een deel in 2019 in jullie boeken verschijnen als een periode om nooit te vergeten. Want wat zie ik weer enorm veel mooie foto’s en wat heb je het weer leuk verwoord. Zo’n optrekje staat jullie zeker goed, maar in Nederland zullen ze deze ook vast en zeker hebben😉. Je kunt je na deze mooie vakantie weer focussen op je stage, maar dat is ook wel weer fijn toch? En dan te bedenken dat je vader binnenkort die kant op gaat en jullie samen even extra kunnen genieten. Dat zal een bijzonder moment zijn, maar jullie kunnen hem ook al dit moois laten zien. Oh ja, deze keer zat ik niet in mijn pyjama, jou blog te lezen, maar met de avond in aantocht, lekker op de bank na te genieten van dit prachtig land. Ik had even het vermoeden dat het bij jullie ook zo heet was. In delen van het land is het tegen de 50 graden geweest. Maar zo te lezen zitten jullie hier ver vandaan. Zou toch zonde zijn als jullie mooie sloep zou “smelten”.
    Succes met je stage en ik kijk weer uit naar je volgende blog. Liefs van Harold en mij😘
  8. Wendy en Raoul:
    Lieve Judith en Jeroen,

De allerbeste wensen voor 2020! Dat het een mooi jaar mag worden, in goede gezondheid.
    En jawel, nu zit ik in de badjas op de bank (met 2 kruiken) jullie leuke blog te lezen en ontzettend mooie foto’s te bekijken. En dan ook nog een deel 2 aankomende week, yes.
    Morgen weer werken bij het ROC en bij de rijschool ben ik afgelopen donderdag begonnen.
    Gelukkig weer een beetje regelmaat, altijd fijn.

Liefs Wendy en Raoul.
  9. Mandy:
    6 januari 2020
    Ha lieverds!
    Wat een prachtig verslag weer! En schitterende foto’s; ze blijven me fascineren! Leuk jou even op FaceTime gesproken te hebben met de kerst, Judith! De ontspanning straalt van je af!

Dat optrekje; ik zou niet verbaasd zijn als jullie overwegen te emigreren?!

De allerbeste wensen voor 2020; ik schrijf jullie nu even in mijn pauze; vandaag weer beginnen na 2 weken heerlijke ontspanning!
    Kus!!!