Een week vakantie

25 augustus 2019 - Sumner, Nieuw-Zeeland

Inmiddels zijn we ruim een week in Nieuw Zeeland. Morgen begin ik met mijn stage, dus afgelopen week hebben we goed genoten van een week vakantie. Deze week hebben we vooral ook gebruikt om de buurt een beetje te verkennen. Erg fijn dat we van bij Tony en Melissa gewoon ons eigen ding mogen doen. Het huis is groot genoeg om elkaar niet de hele tijd op de lip te zitten. Wel gezellig om regelmatig samen te eten en elkaar beter te leren kennen. De echte cultuur van Nieuw Zeeland is in dit huis niet super erg aanwezig. Melissa en Tony hebben beide Chinese roots, maar zijn wel volledig opgegroeid in Nieuw Zeeland. Veel Chinese invloeden zien we nog wel terug in bijvoorbeeld het eten. Niet alleen in dit huis is dit het geval, in heel Nieuw Zeeland zie je veel Aziatische Kiwi's (Kiwi's zijn de inwoners van Nieuw Zeeland). Dit zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat veel eet tentjes Aziatisch zijn. Dit is allemaal lekker eten dus dat vinden wij helemaal geen probleem!

Zaterdagavond waren er wat vrienden van Melissa en Tony over de vloer om sport te kijken samen met Tony (hij is nogal een liefhebber). Een van die vrienden had nog 2 vrijkaarten voor een rugbywedstrijd van zondag. Deze kregen wij om alvast wat te leren van volkssport #1. Zondag was een heerlijk zonnige dag en we hebben dus ook genoten van het weer en de rugbywedstrijd.

IMG_0028

Maandag zijn we met de bus naar het centrum van Christchurch gegaan om daar eens te kijken. Het centrum heeft een vreemd contrast van nieuwe gebouwen, hoogbouw en enorm veel werkzaamheden. De aardbeving is inmiddels al weer 8 jaar geleden, maar daar is nog genoeg van te zien. Verder is er veel street art te zien in het centrum. Dit geeft een mooi tintje aan de stad.

IMG_0017IMG_0009IMG_0014IMG_0013

IMG_0008

Dinsdag was een spannende dag. We hadden een afspraak gemaakt met een Nederlandse backpacker om haar auto te bekijken en eventueel over te kopen. Met de bus gingen we naar Hornby, een winkelcentrum in de buurt, waar we hadden afgesproken. Even later reden we met de auto naar huis: we hebben hem dus gekocht! Het is een Toyota Estima die is omgebouwd tot campervan. Erg makkelijk voor als we willen gaan kamperen (dan moet het wel eerst wat warmer worden). Doordat we (en vooral ook Jeroen) erin kunnen slapen, is de auto erg lang. We hebben hem daarom al omgedoopt tot 'de sloep'. De eerste paar kilometers links rijden in een auto waar het stuur rechts zit, was wel even wennen. Maar gelukkig went het snel!

IMG_0032IMG_0038

IMG_0037

Woensdag hebben we een relax dagje ingepland; we zijn naar de bioscoop geweest om The Lion King te zien. De film vonden we erg leuk, maar vooral de bioscoop vonden we erg vet; ze hadden namelijk stoelen die je kon verstellen. 's Avonds hebben we een trip gepland voor donderdag en vrijdag: een bezoek aan de Hanmer Springs.

IMG_0041

Donderdag zijn we naar Hanmer Springs gereden. Dit was een hele mooie route van ongeveer 1u 40m. Een mooi stukje om de auto goed uit te proberen. De Hanmer Springs is een dorpje waar warmwaterbaden zijn. Hier hebben we heerlijk kunnen relaxen. 's Avonds hebben we nog een overheerlijke pizza gegeten in het dorp en zijn we daarna naar een vakantiehuisje gereden wat midden in de natuur lag. Hier hebben we s avonds goed naar de sterren kunnen kijken en de Melkweg gezien!

IMG_0052IMG_0053

Vrijdag zijn we met een kleine omweg terug naar Christchurch gereden. Het was een erg mooie route door wat bergen en een stukje langs de kust. Inmiddels zijn we beide gewend aan het links rijden en gaat dit al bijna vanzelf!

IMG_0081IMG_0046IMG_0048IMG_0073IMG_0080IMG_0070IMG_0068IMG_0065IMG_0061IMG_0059

IMG_0055

Zaterdag en zondag besloten we om rustig aan te doen, zodat ik goed uitgerust aan mijn stage kan beginnen. Zaterdag zijn we naar het Airforce Museum gegaan. Een erg mooi museum met veel oude vliegtuigen die tentoon gesteld waren. 's Middags hebben we geluncht en een beetje geshopt bij een winkelcentrum in de buurt.

IMG_0084IMG_0092IMG_0085

Voor zondag hadden ze erg lekker weer voorspeld (17 graden met zon) dus we besloten naar de kust te rijden. Daar hebben we een rondje gelopen en geluncht. Zoals je kunt zien is de winter hier niet als de winter in Nederland. De wind kan af en toe nog wel koud zijn, waardoor het sommige dagen maar 8 graden is. Goed te doen zeg maar! De lente is al in zicht, dus daar kijken we toch ook wel naar uit.

IMG_0095IMG_0098IMG_0086IMG_0089

Mooi om te zien dat je de bewolking al van ver aan zag komen. Twee foto's, de ene is naar links genomen en de andere naar rechts op hetzelfde tijdstip:

IMG_0099

IMG_0100

Nu nog lekker nagenieten van deze heerlijke relaxte week en een beetje voorbereiden voor mijn stage. Jeroen gaat vanaf morgen echt actief op zoek naar werk. Er is genoeg wat hij interessant vindt, dus dat moet geen probleem zijn. Ik ben benieuwd hoe de komende dagen gaan verlopen!

1. Ineke:
    25 augustus 2019
    fijn te lezen dat jullie het goed naar jullie zin hebben! En op alle foto's big smiles, dus dat zit wel goed. Gave auto trouwens! Judith heel veel succes en plezier met je eerste stageweek en Jeroen succes met het zoeken naar een leuke job! Dikke knuffel xxx
  2. Oma anneke:
    25 augustus 2019
    Wow Judith, wat schrijf je toch gezellig; en wat maken jullie veel mee. Goed zo, meteen de auto gekocht. Doorpakken, daar hou ik ook van.Het is wel tof dat je de eerste week niet meteen moest werken.

Hier is het lekker heet, een kleine hittegolf.
    Verder maak ik niet zo veel mee. Gewoon lekker sporten en zingen.
    Han en Hans hebben a.s. dinsdag hun gouden bruiloft. Ik ben uitgenodigd en ik doe samen met een andere dame een voordrachtje over ouder worden.
    Maar dan spottend natuurlijk.

Gisteren gezellig bij je moeder en Berry op de koffie geweest. Die waren terug van vakantie en ik moest natuurlijk hun verhalen horen. Die hebben het goed naar hun zin gehad.

Ik wist trouwens niet dat er zo veel mensen in nieuw zeeland wonen met chinese roots. Ben ik toch nog wat wijzer geworden op mijn ouwe dag.

Het is nu zondagochtend 9.10 uur en ik zit in mijn pyjama achter de laptop.
    Ik ga douchen en aankleden.
    Groetjes aan jullie, dikke kus, ook voor Jeroen. Succes allebei volgende week met de nieuwe dingen die jullie gaan ondernemen.
  3. Tante Sjaan uit Culemborg:
    25 augustus 2019
    ge-wel-dig!!! wat een leuke avonturen maken jullie daar mee. mooie bak hebben jullie ook gekocht, tante sjaan is jaloers. succes de komende week en hopelijk vindt die knul van je snel werk. gr tante sjaan.
  4. Willy:
    Hoi Judith en Jeroen
    Wat is het weer een leuk verhaal en wat hebben jullie weer leuke dingen gedaan en mooie foto's.
    Wat een auto wel goed dat je deze kon overnemen en dat Jeroen er ook in past.
    Veel succes alle twee volgende week met jullie activiteiten liefs Opa en Oma
  5. Schenkels J&J:
    25 augustus 2019
    Geweldig hoe jullie de eerste week hebben benut ,,
    Prachtig land fijn dat je het goed hebt getroffen met de auto ja dat werkt zo backpakkers gaan. weer naar huis verkopen dan hun auto , dat is geweldig , succes komende week voor allebij , gaat goed komen
  6. Mandy:
    25 augustus 2019
    Wat een zalige week hebben jullie gehad! En wat schrijf je leuk, Judith! Super om meteen al even veel te kunnen zien en doen daar. Gave auto! Daar kun je veel plezier van hebben samen. De foto’s zijn prachtig; wat een mooie dingen zijn er te zien daar.
    Heel veel succes en plezier met je eerste stage week lieverd, en voor Jeroen succes met het vinden van een leuke werkplek. Kus!!
  7. Wendy en Raoul:
    Lieve Judith en Jeroen,

Wat is het toch leuk om jullie verhalen lezen en wat zien jullie er gelukkig en relaxt uit op de foto’s. Top!
    Succes en veel plezier op je stage Judith en Jeroen succes met het zoeken naar werk!

Groetjes Wendy en Raoul
  8. Ellen:
    26 augustus 2019
    Klinkt als een heerlijke vakantieweek!! Dat doen jullie goed. Wat een vette auto zeg! Heerlijk dat je de vrijheid hebt om straks met mooier weer lekker te gaan kamperen in die mooie omgeving. Daar is wel aan te wennen lijkt me..
    succes met je eerste stageweek, ik kijk uit naar je verhalen en ervaringen! Xx